Aktuella vädervarningar i Östergötlands länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Kungaparet planterar träd vid jubileumsbesöket

En trädallé med lindar under sommartid.

I samband med jubileumsbesöket planteras en parklind med kunglig koppling vid Linköpings slott. Foto: Pixabay (genrebild)

2021 avverkades flera stora träd vid Linköpings slott på grund av almsjukan. Vid kungaparets länsbesök den 25 maj kommer ett av de fällda träden att ersättas med ett nytt träd med koppling till Gustav II Adolf.

2023 är ett jubileumsår för Sverige. Under året firas H.M. Konungens 50 år på tronen och att det är 500 år sedan Gustav Vasa valdes till Sveriges kung. I Östergötland uppmärksammas jubileumsåret den 25 maj då Kungen och Drottningen gästar Linköping. Besöket inleds med häst och vagn-kortege i innerstaden och kommer sedan att vara koncentrerat till området runt Linköpings slott.

Under firandet kommer kungaparet att plantera en parklind vid slottet där man under 2021 tvingades fälla flera träd som drabbats av almsjuka. Intill det nyplanterade trädet kommer även en minnesplakett att placeras som minne av jubileet.

Faktum är att trädet som nu planteras i allra högsta grad har kunglig koppling. Det är nämligen en avläggare från ursprungsträdet Kristina som planterades av Gustav II Adolf på 1600-talet i parken vid Svartsjö slott på Färingsö i Mälaren. Enligt Statens fastighetsverk går sägnen isär huruvida han planterade trädet för att hedra sin mor Kristina av Holstein eller sin dotter, känd som Drottning Kristina.

– Det känns värdefullt att ersätta en av almarna i parken med avläggare från en så pass historisk parklind. Särskilt eftersom många studier visar att träd i städer gör stor skillnad för både människor, insekter och fåglar, säger Carl Fredrik Graf, landshövding i Östergötland.

Om jubileumsdagen

Kungaparets besök äger rum i centrala Linköping den 25 maj kl. 10.00-15.00. Under dagen kommer det förutom trädplanteringen bjudas på häst och vagn-kortege, musik av Hemvärnets Musikkår Östergötland, tal av Kungen och landshövdingen samt ytterligare underhållning på yttre borggården vid Linköpings slott. Mer information om programmet kommer.

Carl Fredrik Graf

Östgötagatan 3, Linköping