Aktuella vädervarningar i Östergötlands länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Seminarium - Idrotten som engagerande kraft på landsbygden

fotografi på fotboll samt barn i träningskläder.

Länsstyrelsen Östergötland och RF-SISU Östergötland välkomnar till seminariet - Idrotten som engagerande kraft på landsbygden.

Idrottsrörelsen är och vill tillsammans med andra vara en motor för ett Sverige som håller ihop. Ett land med glädje, gemenskap, kraft och möjligheter i både landsbygder och i städerna. På landsbygden blir föreningens roll som nav för engagemang och sociala samvaro extra tydlig. Passionen för idrott blir en väg till bildning och föreningsformen en naturlig plats för demokratins skolning. Förutsättningarna i glesbefolkade område skapar utmaningar för idrotten, men också ett driv att gå före i utvecklingen mot att bli en modern förening med flexibel verksamhet och samverkan över generationsgränsen.

Länsstyrelsen Östergötland och RF-SISU Östergötland bjuder in till Idrottens Dag, då vi besöker den inspirerande breddföreningen Västra Hargs IF som är ett gott exempel på hur man tillgodotar engagemang från ortens ungdomar. Vi kommer också att vrida och vända på dagens tema från olika perspektiv med vår kompetenta expertpanel.

Pressinbjudan

Media välkomnas att medverka under hela, eller delar av seminariet. Anmäl ditt deltagande till hanna.leinonen@lansstyrelsen.se

Torsdag den 11 maj kl 12.15-16.30.

Kulladal, Västra Hargs IF, vastrahargsif.se Länk till annan webbplats.

12.15 Lunch serveras vid ankomst till Kulladal

12.45-14.00 Presentation av Västra Hargs IF (med rundvandring)

14.00-14.30 Paus

14.30-16.00 Expertpanel med diskussion