Höga flöden i Östergötlands länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuell vädervarning.

Landshövdingen utsedd till särskild utredare

Porträttbild på landshövding Carl Fredrik Graf.

Foto: Elina Johansson/Länsstyrelsen Östergötland

Regeringen har beslutat om en statlig utredning för att utreda frågan om kommuners och regioners grundläggande ansvar inför och under fredstida kriser och höjd beredskap. Som särskild utredare för uppdraget har landshövding Carl Fredrik Graf utsetts.

På torsdagen förordnades Östergötlands landshövding Carl Fredrik Graf till det nya uppdraget som syftar till att förstärka och utveckla kommuners och regioners beredskap.

– Jag ser fram emot uppdraget. Det känns angeläget och viktigt. Jag hoppas att mina erfarenheter från att under tolv år ha varit ordförande i en kommunstyrelse tillsammans med de insikter jag fått som landshövding ska komma till nytta i utredningsarbetet, säger Carl Fredrik Graf.

En starkt bidragande orsak till behovet av utredningen är, enligt regeringen, att det säkerhetspolitiska läget i Sveriges närområde och i Europa har försämrats väsentligt med anledning av Rysslands pågående anfallskrig mot Ukraina.

– Kommuner och regioner har ett mycket omfattande samhällsansvar inför och under fredstida kriser och höjd beredskap. I dag regleras detta i en lagtext som togs fram i en helt annan tid, då hotet om krig var fullständigt otänkbart, säger ministern för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin.

Carl Fredrik Graf ska i samband med utredningen bland annat se över den nuvarande regleringen i lagen om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap samt genomföra ett antal analyser och lämna nödvändiga författningsförslag.

Utredningstiden löper fram till den 29 mars 2024.

Regeringens pressmeddelande om uppdraget Länk till annan webbplats.

Carl Fredrik Graf

Östgötagatan 3