Höga flöden i Östergötlands länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuell vädervarning.

Länsstyrelsen bildar Näfssjöskogen naturreservat i Finspång

Kalkberg vid Näfssjön

På onsdagen beslutade Länsstyrelsen Östergötland om ett nytt naturreservat i länet. I reservatet finns bland annat tidigare hävdade marker, gamla barr- och lövträd samt en kalkrik jord och berggrund.

Den 22 februari fick ett område med värdefull skog i Finspångs kommun skydd som naturreservat, Näfssjöskogen.

– Storön i Näfssjön är en vacker men vildvuxen ö. Här finns kalk i marken och ön hyser en för Finspångs kommun ovanlig naturtyp med sin bördig och kalkrika blandskog säger Marika Sjödin, handläggare områdesskydd på Länsstyrelsen Östergötland.

Näfssjöskogen naturreservat

Storön ligger i Näfssjön, nordost om Finspång. Ön är mycket vacker och intressant på grund av den stora blandningen av trädslag av både barr- och lövträd samt stråk av bördiga marker och urkalk. Längre tillbaka i tiden har ön betats och än idag finns gläntor med en rik förekomst av blommande växter, bland annat orkidén purpurknipprot. Dessutom finns det spår efter tidigare kalkbrytning i form av gropar i olika storlekar runt om på ön.

Bevarar naturen för framtiden

Östergötland har idag över 300 naturreservat i olika storlekar spritt över hela länet.

– Naturreservaten i länet är en viktig pusselbit för att bevara värdefull natur både för den biologiska mångfalden och för att främja friluftslivet, säger Ann Holmlid, länsråd på Länsstyrelsen Östergötland.

Carl Fredrik Graf

Östgötagatan 3