Aktuella vädervarningar i Östergötlands länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

De representerar länet vid kungamiddagen

Översiktsbild över en middag på Kungliga slottet i Stockholm. Människor sitter runt runda bord. På varje bort står det levande ljus.

Foto: Sara Friberg/Kungl. Hovstaterna

Annika Hassel, Lena Miranda, Mikael Ståhl och Carl Gudmundsson är Östergötlands representanter på årets upplaga av Sverigemiddagen.

Sedan 2013 arrangerar kungafamiljen varje år den så kallade Sverigemiddagen för att uppmärksamma personer som har gjort betydande insatser lokalt, regionalt eller nationellt. På middagen deltar representanter från kultur, näringsliv, utbildning, idrott och föreningsliv från alla Sveriges län samt landshövdingar. Det är landshövdingen i varje län som skickar in förslag på personer att bjuda in till Sverigemiddagen. Sedan väljer Kungen ut vilka som ska bjudas in.

Till årets middag, som äger rum den 20 januari, kommer Annika Hassel, ordförande i Föreningen Östergötlands Barn, Lena Miranda, vd för Linköping Science Park, Carl Gudmundsson, lantbrukare och Mikael Ståhl, konstsamlare och museiägare att delta tillsammans med respektive och landshövding Carl Fredrik Graf.

– Sverigemiddagen är ett fint initiativ av kungahuset och ett bra sätt att lyfta fram personer som gör viktiga insatser i vårt samhälle. Jag ser fram emot att representera Östergötland tillsammans med fyra personer som på olika vis har satt vårt län på kartan, säger Carl Fredrik Graf.

Årets Sverigemiddag är startskottet för det så kallade jubileumsåret 2023. Under året firas Kungens 50 år på tronen samt 500-årsminnet av valet av Gustav Vasa till Sveriges kung. Kungaparet kommer bland annat att besöka samtliga residensstäder i Sverige. Östergötland får kungligt besök den 25 maj då Kungen och Drottningen kommer till Linköping.

2023 års representanter

Annika Hassel, ordförande Föreningen Östergötlands Barn

Föreningen Östergötlands Barn (FÖB) bildades den 6 april 1921 vid ett möte i Linköpings läroverk. Initiativtagare och ordförande var grevinnan Alice Trolle. Idag heter ordförande sedan 2012 Annika Hassel.

Föreningen grundades i syfte att med gåvor och bidrag hjälpa behövande barn och ungdomar i Östergötland som behövde hjälp på grund av långvarig sjukdom, funktionsnedsättning eller andra särskilda behov. Under de senaste femtio åren har villkoren för social verksamhet förändrats då kommuner och landsting har tagit över ansvaret. Behoven av stöd till socialt utsatta och sjuka barn och ungdomar är dock fortsatt stort och därför har FÖB både på central och lokal nivå fortsatt sin verksamhet. Annika Hassel bidrar med ett engagerat ordförandeskap för att leda föreningen.

Lena Miranda, vd Linköping Science Park

Lena Miranda har en stor och lång erfarenhet av styrelsearbete, företagsledning, förändringsledning och är sedan 2014 vd för Linköpings Science Park. Hon är ledamot i Fakultetsstyrelsen vid Tekniska fakulteten, Linköpings universitet samt branschorganisationen Swedish Incubators and Science Parks. Dessutom tidigare ledamot i regeringens innovationsråd och sedan i september 2022 teknologie hedersdoktor vid Linköpings Universitet.

Lena Miranda är en central aktör i Linköpings techmiljö och är mycket drivande i att utveckla förutsättningar för företagande i regionen.

Carl Gudmundsson, ordförande/vd

Lantbrukaren Carl Gudmundsson bytte chefskarriär mot egenföretagande och hittade i samma veva tillbaka till familjegården. Han har via sitt växtodlingsbolag Kryger Sverige lanserat en unik lösning för att binda kol. Carl Gudmundsson ligger i framkant inom sin bransch och bryter ny mark inom jordbruket med nyfikenhet och entusiasm.

Mikael Ståhl, konstsamlare och museiägare

Mikael Ståhl driver en privat konstsamling av världsklass, Ståhl Collection i Norrköping, där han visar upp delar av sin samling av samtida konst. Det omfattar cirka 500 verk från slutet av 1950-talet fram till idag. Nuvarande utställning öppnade fullt ut 2021, spänner över hela 1900 kvadratmeter och presenterar cirka 170 verk. Konstsamlingen befinner sig i gamla Yllefabriken vars unika industrimiljö med rymd och modernitet skapar en unik upplevelse.

Mikael Ståhl beskriver gärna vikten av tillgänglighet när det kommer till modern konst och ökat intresse för samtida konst. Ståhl Collection är ett unikt bidrag för att lyfta Norrköping som konststad.

Carl Fredrik Graf

Östgötagatan 3, Linköping