Aktuella vädervarningar i Östergötlands länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Sveriges valsystem är robust och rättssäkert

En person sträcker fram sin hand mot valsedlar.

Foto: Scandinav bildbyrå

Söndagen den 11 september är det val till riksdag, kommun- och regionfullmäktige. Dagen efter valet påbörjar Länsstyrelsen, som är regional valmyndighet, den slutliga rösträkningen.

Det svenska valsystemet är decentraliserat vilket innebär att röstningen sker lokalt över hela landet, liksom rösträkningen. Alla röster räknas manuellt och kontrollräknas minst två gånger i den slutliga rösträkningen. I Östergötland har cirka 60 personer utbildats för att kontrollräkna länets röster.

Röstmottagning och rösträkning är offentliga. Alla röstsedlar sparas tills nästa val vunnit laga kraft. Effekten blir att det är svårt att påverka valresultatet.

– Vi har goda rutiner för att upptäcka fel och känner oss trygga med att Sverige har ett robust och rättssäkert valsystem som grundar sig på allmän och lika rösträtt, säger Carl Fredrik Graf, landshövding i Östergötland.

Under valnatten ansvarar länsstyrelserna för valnattsrapporteringen till Valmyndigheten. Det innebär att kommunernas valnämnder rapporterar sin preliminära rösträkning till länsstyrelserna, som sedan registrerar det preliminära resultatet så att allmänheten kan ta del av det på Valmyndighetens webbplats.

– På måndagen efter valdagen börjar vi på Länsstyrelsen arbetet med den slutliga rösträkningen. Rösterna i riksdagsvalet räknas först, sedan rösterna till kommunfullmäktige och sist rösterna till regionfullmäktige. Rösträkningen i de tre valen beräknas vara klar inom två till tre veckor efter valdagen, säger Rebecka Djerfsten, valansvarig på Länsstyrelsen Östergötland.

Vid den slutliga rösträkningen kontrollräknar Länsstyrelsen alla röster. Det innebär bland annat att alla länets röster räknas på nytt, personkryss räknas för första gången och ogiltiga röster granskas. Valmyndigheten fastställer resultatet i valet till riksdagen cirka en vecka efter valdagen och Länsstyrelsen fastställer resultaten i region- och kommunfullmäktige två till tre veckor efter valdagen.

Rösträkningen är en allmän förrättning. Det betyder att vem som helst får komma och titta på när Länsstyrelsen räknar rösterna. I Östergötland sker rösträkningen i Länsstyrelsens lokaler på Östgötagatan i Linköping.

Det svenska valsystemet – nuläge, läget framåt och utmaningar Pdf, 162.6 kB.

Länsstyrelsens roll och uppgifter i samband med valet

Carl Fredrik Graf

Östgötagatan 3, Linköping