Publiceringsdatum:

Senast uppdaterad:

 Vi vill få män som utövar våld att söka hjälp

Mörk bakgrund, människor i olika åldrar står på rad bredvid varandra, längst fram en man som står bredvid ett barn som har ryggen mot betraktaren

Kan du stå för vad du gör när ingen ser på? Med kampanjen Ta snacket vill flera aktörer i regionen öka kunskapen om och förebygga våld i nära relationer samt hedersrelaterat våld och förtryck.

Ta snacket är en kampanj som vänder sig till personer som utövar våld i en nära relation. Kampanjen vänder sig primärt mot män då det är de som står för en stor del av våldet. Den pågår 23-29 november i samband med en vecka fri från våld.

- Förra året lanserade vi i Linköping initiativet Ta snacket och nu har fler anslutit sig till den. Syftet är att belysa de problematiska och destruktiva beteenden och strukturer som leder till våld i nära relationer. I år är vår främsta målgrupp våldsutövande fäder, säger Åsa Åbom, utvecklingsstrateg på Linköpings kommun och en av initiativtagarna till kampanjen.

Målet med kampanjen är att få våldsutövare att förstå att de behöver ta ansvar för att förändra sitt våldsamma beteende och att det finns hjälp att få. Kampanjen ska också få fler män att fundera på hur de kan bidra till att ändra strukturer och mansnormer.

- Att förhindra att våld över huvud taget uppstår angår oss alla, säger Johan Landstedt, utvecklingsledare våld i nära relationer på Länsstyrelsen Östergötland. Det är en viktig utgångspunkt i såväl det nationella som regionala och lokala arbetet för att mäns våld mot kvinnor ska upphöra. Med årets kampanj läggs fokus på våldsutövarens ansvar och viktiga roll i att undvika att våld varken uppstår eller fortsätter.

De som står bakom årets kampanj är kommunerna Linköping, Norrköping, Mjölby, Motala och Vadstena samt Länsstyrelsen i Östergötland, Region Östergötland, Stångåstaden, Försäkringskassan, Svenska kyrkan, Kvinnojouren Ellinor, Tjejjouren Beata, MÄN, Novahuset och Stadsmissionen i Linköping.

En kampanjfilm om våld i hemmet kommer att rulla på Youtube, Google Display och tasnacket.nu. Kampanjen syns även i de olika aktörernas kanaler. Under veckan hålls föreläsningar och samtal på temat. Dessutom finns det diskussionsmaterial för den som vill lyfta frågan på sin arbetsplats eller i andra sammanhang.

Allt material och mer information finns på tasnacket.nulänk till annan webbplats

Kontakt