Illustration, vatten- och luftvårdsförbund

Vattenvårds och luftvårdsförbund

Vattenorganisationer och luftvårdsorganisationer är ideella organisationer som jobbar nationellt, regionalt eller lokalt med olika frågor inom vattenvård och luftvård. Länsstyrelsen bidrar till arbetet på olika sätt.

Länsstyrelsen medverkar till arbetet i olika vattenorganisationer och luftvårdsorganisationer. I vissa organisationer är vi medlemmar och i andra fall ger vi endast råd och stöd till organisationerna.

Vattenorganisationer

Vattenvårdsförbund, vattenvårdsföreningar, vattenförbund och vattenråd är ideella organisationer där kommuner, markägare, kraftbolag, industrier och andra intressenter kan ingå. Länsstyrelsens roll i organisationerna kan vara mycket varierande.

De olika vattenorganisationerna är regionala eller lokala samverkansorgan. Här kan deltagarna mötas och diskutera sig fram till gemensamma lösningar i vattenfrågor. Länsstyrelsen kan i vissa fall vara medlem i organisationerna och kan ha en samordnande och stödjande roll.

Samordnad kontroll av vattenområden

Den som utövar miljöfarlig verksamhet, till exempel avloppsreningsverk (kap 9 miljö­balken) eller bedriver en vattenverksamhet till exempel vattenkraftverk (kap 11 miljöbalken), är skyldig att kontrollera verksamhetens inverkan på miljön.

Om flera verksamheter påverkar samma vattenområde kan man med fördel upprätta ett gemensamt kontrollprogram, så kallad samordnad recipientkontroll - SRK.

Vattenorganisationerna sköter recipientkontrollen
Den samordnade recipientkontrollen sköts av vattenvårdsförbund eller motsvarande. Förutom att belysa miljöpåverkan ska recipientkontrollen ge underlag för planering och utförande av miljöskyddande åtgärder. Fördelarna med samordningen är bland annat:

  • Samordning medför lägre kostnad för verksamhetsutövarna.
  • Kontroll av ett större vattenområde ger bättre och fylligare information om effekterna av miljöpåverkan.

Kontrollerna upprättas av Länsstyrelsen
Det gemensamma kontrollprogrammet för medlemmarna i ett vattenvårds- eller vattenförbund upprättas i samråd med Länsstyrelsen.

Så bekostas mätningarna
Medlemmarna i ett förbund bekostar mätningarna enligt en fördelning som baseras på hur stor miljöpåverkan respektive verksamhet uppskattas ha. Medlemmarna i förbunden är framförallt kommuner på grund av de kommunala avloppsreningsverkens utsläpp och industrier. Få skogsbolag, lantbruksföretag eller vattenkraftsbolag har recipientkontroll.

Resultaten (vattenkemi- och biologiska data) från den samordnade recipientkontrollen lagras hos förbunden. Länkar till förbunden hittar du under Vattenorganisationer som berör Örebro län. Vattenkemidata finns även tillgänglig hos nationell datavärd för vattenkemi i sötvatten, Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU):

Miljödata - webbtjänst med mark, vatten och miljödata-SLUlänk till annan webbplats

Luftvårdsorganisationer

Luftvårdsförbund och luftvårdsföreningar är ideella organisationer där kommuner, företag och andra organisationer är medlemmar. Luftvårdsorganisationerna arbetar för att samordna åtgärder som förbättrar luftkvalitén i regionen och i hela landet.

Länsstyrelsen ger stöd och råd till organisationerna.

Förbundet verkade 1989-2009. En av förbundets uppgifter var att genomföra nedfalls­mätningar och markvattenkemi inom miljöövervakningens delprogram Krondroppsnätet. Länsstyrelsen övertog ansvaret för mätningarna 2010, vilka avslutades efter 2014 års mätningar.

Mätningarna har under åren gett värdefull information och kunskap samt har använts till miljömålsuppföljning av indikatorerna Nedfall av svavel, Nedfall av kväve och även till viss del Försurade sjöar.

Krondroppsnätet, resultat – nationell datavärd IVL Svenska Miljöinstitutet ABlänk till annan webbplats

Resultat från Krondroppsnätet i Örebro län till och med september 2014länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Miljöövervakningens programområde Luft - Naturvårdverketlänk till annan webbplats

Det finns flera skäl till varför Luftvårdsförbundet slutade med mätningar, bland annat:

  • Begränsad nytta av resultat
    Resultat från markvattenkemi har vi ingen större nytta av på regional nivå. Resul­taten har tidigare delvis använts för att följa försurning av skogsmark, vilket nu sker med andra metoder och på nationell nivå.
  • Svavelnedfall har minskat
    Svavelnedfallet understiger nu den belastning som ”naturen tål”.
  • Nationella mätningar ger bra underlag
    Mätningar i det nationella programmet Luft- och nederbördskemiska nätetlänk till annan webbplats samt grannlänens mätningar bör kunna ge underlag för svavel- och kvävenedfallet på regional nivå.

    Mätningar inom det nationella programmet gällande Omdrevssjöarlänk till annan webbplats bör kunna ge svar på eventuella förändringar av svavel och försurning.
  • Andra delprogram prioriteras högre
    Andra delprogram inom miljöövervakningen är högre prioriterade enligt riktlinjerna från Naturvårdsverket och HaV.

Nackdelar när mätningarna upphörde är att:

  • Det blir svårt att få aktuella och noggranna data gällande kvävenedfall som
    ligger på gränsen för vad ”naturen tål”.
  • Noggrannheten minskar på storregional nivå, då våra stationer bidrog till
    utvärderingar tillsammans med grannlänens mätningar.

Kontakt