Publiceringsdatum:
Senast uppdaterad:
Örebro län tar nästa steg i elektrifieringen – handlingsplan antagen

Länsstyrelsen i Örebro län har tagit fram en handlingsplan för elektrifiering. Planen ska bidra till att stärka elförsörjningen och skapa förutsättningar för en robust och hållbar elektrifiering av Örebro län.
Elektrifieringen är en central del av omställningen till ett fossilfritt samhälle och en förutsättning för att nå klimatmålen – nettonollutsläpp år 2045. Samtidigt ökar kraven på elsystemet i takt med att industri, transporter och samhällsfunktioner ställer om.
– En robust elförsörjning är avgörande, inte bara för klimatet utan också för länets utveckling. I dialogen med länets kommuner, näringsliv och industri har det blivit tydligt att utmaningarna är många – men också att viljan att ställa om är stor, säger Angelika Kvillebäck, energistrateg, Länsstyrelsen.
Handlingsplanen beskriver nuläget, framtida elbehov, utmaningar och vilka åtgärder som krävs för att stärka elförsörjningen och möjliggöra omställningen.
– Handlingsplanen är en del av genomförandet av länets energi- och klimatstrategi och ska fungera som ett gemensamt underlag för länets aktörer i det fortsatta arbetet med elektrifieringen. För att lyckas krävs samverkan mellan offentliga aktörer, näringsliv och energibranschen, säger Angelika Kvillebäck, energistrateg, Länsstyrelsen.
Länsstyrelsen i Örebro läns handlingsplan kommer att presenteras på en nationell lansering av regionala handlingsplaner för elektrifiering i Stockholm den 27 maj.