Risk för gräsbrand i Örebro länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

En minnesvärd dag när Kungaparet besökte Örebro

Kungaparet hälsar på beskare vid Kulturkvarteret

Kungaparet hälsar på beskare vid Kulturkvarteret. Foto: Clément Morin/Kungliga Hovstaterna

Ett strålande Örebro välkomnade Kungaparet när de kom hit för att fira Kungens 50 år på tronen. Dagen bjöd på ett fullspäckat program med bland annat kortege i Slottsparken, jubileumskonsert i Stadsparken och en minnesceremoni med trädplantering av Kungen själv.

Fredagen den 12 maj besökte Kungaparet Örebro med anledning av jubileumsåret 2023. Många Örebroare och länsbor kom för att hälsa Kungaparet välkomna. Dagen började på Kulturkvarterets utomhusscen där Kulturskolans elever bjöd på musikuppträdande och dansuppvisning. Inomhus visades fotoutställningarna "Carl XVI Gustaf - 50 år för Sverige" och ”Kungen i Örebro län – 50 år av besök”. Allt inramat av jazzmusik av elever från Kävesta folkhögskola samt teckningar och verk av Kulturskolans elever. Ute på terrassen mot Svartån hölls en trädplanteringsceremoni – under sång av barnkören Vox1 – där Kungen planterade ett Silverpäronträd som ett minnesmärke för dagen.

Därefter var det dags för en promenad i Slottsparken där alla besökare fick chansen att säga hej till Kungaparet. Hemvärnets Musikkår Guldsmedshyttan stod för en specialkomponerad jubileumsmarsch som en hyllning till Kungen. Utmed kortegevägen befann sig förutom flaggviftande privatpersoner även flera föreningar och organisationer med en fana från Stiftelsen Sveriges Nationaldag.

Efter lunch i residensvåningen på Örebro slott – med inbjudna gäster från hela länet –bar det av mot Stadsparken för ett kungligt firande i sann Örebro-anda. Det bjöds på aktiviteter för alla åldrar bland annat tillsammans med Scouterna i Örebro län och Danscenter Örebro. Som en blinkning till det motorsports-län vi är fanns även en samling sportbilar att beskåda. Från den stora scenen bjöds en jubileumskonsert med Örebro studentsångare under ledning av Fredrik Berglund, Director Cantorum på Örebro Universitet. Som gästartister medverkade också 180 musikelever från Pops Academy Karl Johan. Dagen avslutades med tal av landshövding Lena Rådström Baastad, kommunstyrelsens ordförande John Johansson och Kungen själv.

Stort tack till alla medverkande arrangörer, besökare och övriga som var med och deltog i firandet.

Nedan visas ett antal bilder från dagen.

Bild 1: Vid Centralstationen (Foto: Kicki Nilsson)

Bild 2: Kungaparet hälsar på besökare utnaför kulturkvarteret (Foto: Clément Morin/Kungliga Hovstaterna)

Bild 3: Kungaparet tittar på fotoutställningen (Foto: Kicki Nilsson)

Bild 4: Kungen planterar ett Silverpäronträd (Foto: Kicki Nilsson)