Risk för gräsbrand i Örebro länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Vi firar kungligt i Örebro

Bild på Kungens jubileumsemblem

I år firar Kungen 50 år på tronen. I samband med det besöker Kungaparet alla Sveriges 21 län. Fredagen den 12 maj är det Örebros tur att delta i firandet.

Det har gått 50 år sedan H.M. Konungen blev Sveriges kung den 15 september 1973. Detta kommer att firas på olika sätt runt om i landet. Från februari till september besöker Kungen och Drottningen landets 21 residensstäder. Till Örebro kommer de fredagen den 12 maj. Vår landshövding Lena Rådström Baastad är värd för besöket och vi välkomnar alla länsbor att komma och delta i firandet.

(Programpunkter och tider kan komma att ändras)

10.00 Kungaparet anländer med tåg till Örebro centralstation

Landshövding Lena Rådström Baastad tar emot tillsammans med kommunstyrelsens ordförande John Johansson.

Hemvärnets Musikkår Guldsmedshyttan spelar vid ankomst.

10.20 Besök vid Kulturkvarteret

Kulturgården ‑ ­Kungaparet välkomnas av Karin Beckman, verksamhetsansvarig Kulturkvarteret och Peter Larsson, kommunchef. Kulturskolans elever uppträder med musik och dans.

Fotoutställning - Kungaparet besöker den för jubileumsbesöket framtagna fotoutställningen Kungen i Örebro län - 50 år av besök. Här visas ett urval av bilder från Kungens tidigare besök i länet, blandat med bilder och hälsningar från Kulturskolans elever.

I huvudentrén spelar Kävesta folkhögskola jazzmusik och allmänheten kan även se den officiella Jubileumsutställningen Carl XVI Gustaf – 50 år för Sverige.

Fotoutställningen kommer att visas 11–25 maj. Länk till Kulturkvarterets webbplats för mer information. Länk till annan webbplats.

Trädplantering - Kungaparet medverkar vid en trädplanteringsceremoni vid Å-stråket. Ceremonin leds av Karin Beckman, Kulturkvarteret. Kulturskolans barnkör Vox1 uppträder.

Begränsad tillgänglighet för publik. Begränsade platser finns vid Å-stråkets ingång från korsningen Nygatan/Östra Bangatan. Möjlighet finns att stå längs med Vasastrand.

11.30 Promenad genom Slottsparken till Örebro slott

Kungaparet promenerar genom Slottsparken mot Örebro slott. Hemvärnets Musikkår Guldsmedshyttan marscherar genom parken strax före Kungaparets ankomst och bjuder sen på konsert på den yttre borggården.

Utmed kortegevägen kommer ett antal föreningar och organisationer som mottagit en fana från Stiftelsen Sveriges Nationaldag stå uppställda med sina tilldelade fanor.

Länsstyrelsen har värdar på plats som delar ut svenska flaggor i Slottsparken.

Promenaden inleds från ingången Trädgårdsgatan. Cykel-och gångvägen genom Slottsparken är avstängd men allmänheten är varmt välkomna att komma in i parken. Det kommer ej gå att passera över bron som går genom Slottsparken. Passage från Kanslibron mot Kansligatan är avstängd. Parkeringen på Kansligatan är avstängd.

12.00 Ankomst Örebro slott

Hemvärnets Musikkår Guldsmedshyttan spelar samlingsmusik. Den nykomponerade jubileumsmarschen ”För Sverige – i tiden” spelas vid Kungaparets ankomst till borggården.

12.15 Lunch i residensvåningen med inbjudna gäster

Närkes landskapsmåltid serveras.

14.15 Kungaparet ankommer till Stadsparken

Fira kungligt i Stadsparken! Som en del av H.M. Konungens besök i Örebro den 12 maj arrangerar Örebro kommun ett kungligt firande i Stadsparken för hela familjen. En underhållande eftermiddag i Stadsparkens vårgrönska med lättsamma aktiviteter för gammal och ung. Aktiviteter pågår i Stadsparken kl. 13.00-16.00.

Länk till Visit Örebros webbplats för hela programmet i Stadsparken Länk till annan webbplats.

14.30 Jubileumskonsert

Från stora scenen bjuds ett musikaliskt program med Örebro Studentsångare, musiker och solister - alla under ledning av Fredrik Berglund, Director Cantorum , Örebro universitet. Som gästartister medverkar 180 musikelever från Pops Academy Karl Johan.

Tal av H.M. Konungen. Tal av landshövding Lena Rådström Baastad och kommunstyrelsens ordförande John Johansson.

15.30 Kungaparet lämnar Stadsparken för hemresa

Ackreditering för media

För media som önskar delta under dagen krävs ackreditering. Skicka förfrågan via e-post till victoria.holmgren@lansstyrelsen.se senast fredag 5 maj.

Ragnhild Christiansen

Programansvarig