Risk för gräsbrand i Örebro länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Idag börjar vår nya landshövding

Bild på vår nya landshövding Lena Rådström Baastad.

Landshövding Lena Rådström Baastad vid sitt nya kontor på Länshuset.

Idag är det första dagen på jobbet för vår nya landshövding – Lena Rådström Baastad. Under de kommande dagarna och veckorna kommer Lena bli introducerad i Länsstyrelsens verksamhet och sin nya roll som både landshövding och chef för det Mellersta civilområdet. Hon kommer också träffa representanter från kommunerna, Region Örebro län och olika myndigheter och organisationer i länet.

Mitt nya uppdrag är tredelat. Jag blir både landshövding, chef över Länsstyrelsen i Örebro län och dessutom civilområdeschef för det Mellersta civilområdet. Den röda tråden i dessa tre deluppdrag är spännande möten där jag tillsammans med många andra får bidra till att utveckla Örebro län. Det tycker jag ska bli både roligt och intressant, säger Lena Rådström Baastad.

Lena Rådström Baastad är den 40 landshövdingen i länet och en av fem kvinnor. Hennes förordnande gäller från och med den 1 mars 2023 och varar till och med den 28 februari 2029.

Bakgrund

Landshövdingar finns i alla 21 svenska län där de är chef för respektive länsstyrelse. De är regeringens främste ställföreträdare i länen.

Beslutet att utnämna Lena Rådström Baastad togs av nuvarande regeringen den 2 februari i år. Hennes förordnande gäller från och med den 1 mars 2023 till och med den 28 februari 2029.

Sedan 1 oktober 2022 är landshövdingen i Örebro län också civilområdeschef för Mellersta civilområdet, som omfattar sju mellansvenska län och där kansliet är placerat på Länsstyrelsen i Örebro län. Sverige är indelat i sex civilområden. Detta är en kraftsamling för att rusta totalförsvaret – samverkan mellan det militära och civila. Civilområdet har också uppgifter för att stärka den fredliga krisberedskapen.

Lena Rådström Baastad har tidigare varit riksdagsledamot och partisekreterare för Socialdemokraterna. Dessförinnan var hon kommunstyrelseordförande i Örebro kommun. Hon är bosatt i Vintrosa i Örebro kommun, men kommer under året att flytta in i residensvåningen på Örebro Slott.

Landshövdingar är ett av de allra äldsta kvarvarande statliga befattningarna. Första landshövdingen för Örebro län, Gustav Eriksson Leijonhufvud, tillträdde år 1634. Länsindelningen har varierat något genom århundradena, men inräknat Järle län, även kallad Nora-Linde län (1641–1648) så är Lena Rådström Baastad Örebro läns 40:e landshövding.

Den nya landshövdingens sex senaste företrädare är:

• 1980–1989: Elvy Olsson
  • 1989–1994: Sigvard Marjasin