Risk för gräsbrand i Örebro länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Lena Rådström Baastad blir ny landshövding i Örebro län

Bild på Lena Rådström Baastad och civilminister Erik Slottner under presskonferensen på Örebro slott. Foto: Länsstyrelsen i Örebro län

I dag presenterade civilminister Erik Slottner Lena Rådström Baastad som Örebro läns nya landshövding.

Vid en presskonferens på Örebro slott idag presenterade civilminister Erik Slottner att Lena Rådström Baastad blir Örebro läns nya landshövding. Lena Rådström Baastads förordnande som landshövding och chef för Länsstyrelsen i Örebro län gäller från och med den 1 mars 2023 och varar till och med den 28 februari 2029.

Civilminister Erik Slottner säger i ett pressmeddelande:

– Lena Rådström Baastad är en person med omfattande erfarenhet av kommunal verksamhet. Hennes erfarenheter som kommunalråd och som partisekreterare kommer att vara en tillgång för invånarna i Örebro län. Jag är glad att Lena Rådström Baastad har tackat ja till uppdraget som ny landshövding i Örebro län.

– Jag känner en enorm glädje och stolthet att bli landshövding i Örebro län. När jag fick frågan tackade jag ja på stående fot, säger Lena Rådström Baastad.

Lena Rådström Baastad är född 1974 i Längbro församling och bosatt i Vintrosa i Örebro kommun. Hon var tidigare socialdemokratisk politiker och ordförande i kommunstyrelsen Örebro under åren 2006-2016. Under åren 2016-2021 var hon partisekreterare för Socialdemokraterna och hon var även riksdagsledamot 2018-2021. Hon har en fil.kand. från Örebro universitet med inriktning arbetsliv/HR.

– Jag är ju född och uppvuxen i Örebro län. Det känns bra att jag har en god kunskap och förankring i länet och ser framemot att arbeta i en ny roll för fortsatt utveckling. Jag vet vilket engagemang det finns i kommunerna, regionen, näringslivet och civilsamhället i länet, fortsätter Lena.

Lena Rådström Baastad efterträder den vikarierande landshövdingen Anna Olofsson som den 1 mars återgår till sin befattning som länsråd. Tidigare landshövding var Maria Larsson, 2015-2022.

Lena Rådström Baastad

Stortorget 22