De representerar Örebro län när Kungafamiljen bjuder in till årets Sverigemiddag

Bild på Mats Rosenberg, Helena Timbäck Tranquist, Karl Lindqvist, Anna Olofsson, Sara Sjöborg-Wik

Från vänster Mats Rosenberg, Helena Timbäck Tranquist, Karl Lindqvist, Anna Olofsson (vikarierande landshövding), Sara Sjöborg-Wik.

Idag bjuder Kungafamiljen in representanter från hela Sverige till årets stora Sverigemiddag. Kungafamiljen vill genom Sverigemiddagen uppmärksamma personer som gjort betydande insatser lokalt, regionalt eller nationellt. De inbjudna gästerna representerar kultur, näringsliv, utbildning, idrott och föreningsliv från Sveriges 21 län. I år är firar Kungen 50 år som regent och vi har därför fått uppdraget att bjuda in personer som haft betydelse för länet de senaste 50 åren.

Årets Sverigemiddag är startskottet för det så kallade jubileumsåret 2023. Under året firas Kungens 50 år på tronen samt 500 årsminnet av valet av Gustav Vasa till Sveriges kung. Hovet bad därför Sveriges landshövdingar om förslag på gäster med intention att bjuda dem... ”som har och har haft betydelse för länet under de senaste 50 åren… som har gjort förtjänstfulla insatser eller är drivande och engagerade för länets framtida utveckling…”.Vikarierande landshövding Anna Olofsson tar med sig följande fyra personer som representanter för Örebro län på Sverigemiddagen:

• Karl Lindqvist, Grythyttan, fjärde generationens företagsledare och ägare av Grythyttans stålmöbler som knutit samman Bergslagens stolta järnhantering med samtidens efterfrågan.
  • Helena Timbäck Tranquist, Örebro, verksamhetsledare för Friskis och Svettis i Örebro under tiden då föreningen växte i rekordfart och blev en folkrörelse som gynnade folkhälsan, bildligt och bokstavligt.
  • Mats Rosenberg, Vintrosa, kommunekologen som gjorde Örebros sorgkant (Oset och Rynningeviken) till guldkant och givit fågel- och friluftslivet nya mötesplatser och naturen en självklar plats i örebroarnas medvetande.
  • Sara Sjöborg-Wik, Örebro, affärsängel, företagsledare och symbol för länets affärskultur som kännetecknas av ett samspel mellan tradition, mänsklighet och nytänkande.

Våra länsrepresentanter har genom sitt engagemang bidragit till länets utveckling inom områden som också kännetecknar länet, vår industrihistoria, aktiva folkrörelser, tillgänglig natur och entreprenörskap och framåtanda, säger Anna Olofsson.

Kungaparet kommer under året även att besöka samtliga residensstäder i Sverige. Örebro län får kungligt besök den 12 maj då Kungen och Drottningen besöker Örebro.

Kungafamiljen har bjudit in till Sverigemiddag årligen sedan 2013 (med uppehåll under coronapandemin).

För pressbilder: kontakta Sten Renglin, sten.renglin@lansstyrelsen.se, 0706-20 42 09

Lena Rådström Baastad

Stortorget 22