Publiceringsdatum: 7 maj 2018

Vill du delta i kommande upphandling av djurhem?

Den 1 juni 2018 tar länsstyrelserna över polisens djuruppgifter kring omhändertagande av djur som far illa. Vi kommer då att vid behov behöva tillgång till uppstallning och transport av omhändertagna djur.

 

Därför kommer vi nu att upphandla tjänster för djurhem och djurtransport för omhändertagna djur. Eventuellt blir även upphandling av veterinärer aktuellt.

Att förbereda

Är du intresserad av att lämna anbud finns det några saker du bör tänka på och förbereda redan nu.

  • Se till att grundkraven för djurhem uppfylls.
    Grundkraven är att djurhemmet har tillstånd enligt djurskyddslagen för respektive djurslag och att aktuell lagstiftning följs. Vidare behöver verksamheten ha en F-skattsedel.

    När Länsstyrelsen handlägger ärenden med djur som av ett eller annat skäl omhändertagits ska Länsstyrelsen sedan besluta vad som ska hända med djuret. Det kan handla om att djuret ska lämnas tillbaka till ägaren eller någon anhörig, att det ska säljas eller att det ska avlivas. Djurhemmet behöver då hjälpa till att utföra detta.

    I Örebro län avser vi att upphandla djurhem för hundar, katter, små sällskapsdjur och för uppstallning av hästar och lantbruksdjur. Vi handlägger ofta kattärenden och det kan ibland handla om stora grupper av katter som ska omhändertas.
  • Se till att grundkraven för djurtransportörer uppfylls.
    Även transport av djur (lantbruksdjur, hästar, sällskapsdjur) kommer att upphandlas. Då krävs bland annat ett transportörstillstånd

Tidslinje för övertagandet

 

Illustration, tidslinje från januari till juni

​Håll utkik här eller i
upphandlingsverktyget Tendsign

När? Datum för när upphandlingen öppnar upp för ansökan är ännu inte bestämt. Vi siktar på att hinna till slutet av maj.

Hur? Upphandlingen görs elektroniskt i systemet Tendsign. Svarstiden är 30 dagar från det att upphandlingen öppnar. Håll utkik här på denna sida eller direkt i Tendsign efter när upphandlingen öppnar. www.tendsign.comlänk till annan webbplatsOm Tendsign:I systemet finns de verktyg som behövs för att genomföra hela anbudsprocessen. Som anbudsgivare får du löpande information om:

  • Information eller dokument som tillkommit under anbudsfristen.
  • Kontroll av att alla frågor ställda i förfrågningsunderlaget är besvarade vid avlämnandet.
  • En tydlig information om inte alla obligatoriska krav (ska-krav) är uppfyllda.

För tillgång till systemet krävs en inloggning.

  • Användarnamn och lösenord får du genom att göra en enkel registrering på www.tendsign.com.länk till annan webbplats Det är kostnadsfritt för leverantörer att använda systemet ochatt lämna anbud. Efter genomförd registrering får du omedelbar tillgång till systemet.

Tekniska frågor om anbudsprocessen och systemet ställs till Visma Tendsign support per e-post: tendsignsupport@visma.com.

Manual, instruktionsfilm och vanliga frågor och svar finns på
www.tendsign.com/support.länk till annan webbplats Tendsign support har öppet vardagar 07.00-17.00.               

Kontakt