Fiskerinäringen vid Norrbottenskusten – en lägesbeskrivning

Utvecklingen av den småskaliga fiskerinäringen har under lång tid varit problematisk. Svaga fiskbestånd och minskande fångstmängder ger dåliga förutsättningar för ekonomisk utveckling. Magra torskar och sjuka laxar indikerar att det är något som inte fungerar i våra ekosystem. De aktiva yrkesfiskarna blir allt färre och allt äldre. Det vi ser framför oss är små fiskehamnar som tystnat och en kustbebyggelse som inte längre har en fast året-runt-befolkning utan i allt högre grad används för fritidsboende. Även om vissa företeelser och problem är generella för det småskaliga fisket oavsett var i Sverige som det bedrivs så finns det också stora regionala skillnader i hur fiskerinäringen utvecklas. Utvecklingen är inte alltid negativ.

Publikationens omslagsbild

Om publikationen

Publiceringsår:
Publikationstyp:

Ämnen:

• Fiske
  • Fiskerinäring

För att spara eller dela denna sida, använd nedanstående länk:

Lotta Finstorp

Stationsgatan 5, Luleå eller Industrivägen 10, Jokkmokk