Aktuella vädervarningar i Norrbottens länJust nu är det flera vädervarningar i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Artövervakning - Flodpärlmussla

Denna rapport redovisar resultat från regional miljöövervakning av flodpärlmussla. I övervakningsprogrammet ingår totalt 16 vattendrag och varje år övervakas två av dessa. Det innebär att vi besöker varje vattendrag vart åttonde år. Vi följer förändringen av antalet individer i avgränsade bestånd av flodpärlmusslor och för att se om och hur väl de lyckas föröka sig tittar vi på andelen små/unga musslor under 50 mm i längd. Under 2019 inventerades Harrträskbäcken i Gällivare kommun och Slakkabäcken i Jokkmokks kommun. Populationerna av flodpärlmussla består av cirka7 700 individer i Harrträskbäcken samt cirka 32 000 i Slakkabäcken.

Publikationens omslagsbild

Om publikationen

Publiceringsår:
Publikationstyp:
Rapport

Ämnen:

• Djur
  • Miljö
  • Så mår miljön

För att spara eller dela denna sida, använd nedanstående länk:

Lotta Finstorp

Stationsgatan 5, Luleå eller Industrivägen 10, Jokkmokk