Öppna inlandsdyner i Norrbotten – doldisar på naturvårdsradarn

Författare: Ola Bengtsson Pro Natura, Wenche Eide, Anders Jacobsson och Håkan Ljungberg ArtDatabanken, Sture Westerberg Länsstyrelsen Norrbottens län. Begreppet sanddyner är något som vi i första hand förknippar med soliga badsemestrar vid kusterna. Att det finns öppna sanddyner även i inlandet är också bekant för många, men att denna typ av miljöer också förekommer på en höjd av flera hundra meter över havet i nordligaste Norrbotten, ibland ovanför trädgränsen i den alpina regionen, är ett mindre välbekant faktum. Troligtvis hör de alpi­na dynerna till de europeiska sanddynsområden som idag är minst påverkade av mänskliga aktiviteter. Det är därför eftersträvansvärt att försöka inkorporera den alpina regionens sanddyner i habitatdirektivet så snart tillfälle ges.

Publikationens omslagsbild

Om publikationen

Publiceringsår:
Publikationstyp:
Rapport

Ämnen:

• Djur
  • Natur
  • Skyddad natur

För att spara eller dela denna sida, använd nedanstående länk:

Lotta Finstorp

Stationsgatan 5, Luleå eller Industrivägen 10, Jokkmokk