Miljöövervakning och miljömålsuppföljning i Norrbottens fjällregion - Exemplet Laponia

Detta arbete är en kartläggning av de miljöövervakningsrelaterade kunskapsuppbyggande insatser som genomförs i Norrbottens fjällregion. Kartläggningens fokus ligger på aktiviteter i världsarvsområdet Laponia i Gällivare och Jokkmokks kommuner. Kartläggningen beskriver olika aktiviteter som bedrivs, de aktörer som är involverade och försöker att bedöma användbarheten för kommande arbete med miljömålsarbete och världsarvsövervakning. Utifrån tillgängliga data görs förslag på indikatorer som skulle kunna användas i det kommande uppföljnings- och övervakningsarbetet och en preliminär värdering av de olika indikatorernas användbarhet görs. Kartläggningen visar att kommande uppföljnings- och övervakningsaktiviteter i relativt stor utsträckning kan använda sig av redan framtagna data.

Publikationens omslagsbild

Om publikationen

Publiceringsår:
Publikationstyp:
Rapport

Ämnen:

• Klimat
  • Miljö
  • Så mår miljön

För att spara eller dela denna sida, använd nedanstående länk:

Lotta Finstorp

Stationsgatan 5, Luleå eller Industrivägen 10, Jokkmokk