Aktuella vädervarningar i Norrbottens länJust nu är det flera vädervarningar i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Episodförsurning i Norrbotten - återhämtning och framtidsutsikter

Länsstyrelsen i Norrbottens län har sedan början av 1990-talet utfört intensiva mätningar av vattenkvaliteten i fem vattendrag i länet. Detta är en del av det regionala miljöövervakningsprogrammet vilket syftar till att följa så kallade surstötar i samband med högflöden, mellanårsvariation samt långtidsutveckling i vattendragen. Prover för analys av vattenkemi tas vid cirka 40 tillfällen varje år och bottenfauna samlas in två gånger per år. Övervakningen kompletteras även med regelbunden provtagning av nederbörd på olika platser i länet för att registrera förändringar och regionala skillnader av nederbördens innehåll av bland annat oorganiska svavel- och kväveföreningar vilka kan bidra till försurning.

Publikationens omslagsbild

Om publikationen

Publiceringsår:
Publikationstyp:
Rapport

Ämnen:

• Klimat
  • Miljö
  • Så mår miljön

För att spara eller dela denna sida, använd nedanstående länk:

Lotta Finstorp

Stationsgatan 5, Luleå eller Industrivägen 10, Jokkmokk