Internationellt samarbete

Länsstyrelsen i Norrbottens län deltar i flera aktuella och internationella samarbeten och projekt, stora som små, som alla bidrar till att utveckla vår region för Norrbottens bästa.

CLAP - Climatchange, communication and adaptation in Arctic protected areas

CLAP-projektet är ett gränsöverskridande samarbete mellan norra Norge, Sverige och Finland som går ut på att klimatanpassa förvaltningen av skyddad natur och att arbeta med klimatkommunikation.

CLAP - Climatechange, communication and adaptation in Arctic protected areas

Europa Direkt Norrbotten

Hos Europa Direkt Norrbotten kan invånare i länet få information om EU- och europafrågor, om EU:s olika verksamheter och hur de påverkar vardags- och arbetslivet. Informationskontoret finansieras av Länsstyrelsen i Norrbottens län och EU-kommissionen.

Europa Direkt Norrbotten

Felles Fjellrev - Together for the Arctic fox

I projektet samarbetar myndigheter och forskare i Sverige, Finland och Norge för att stärka fjällrävsstammen i Norden. Samarbetet är en fortsättning på det tidigare Felles Fjellrev Nord II och omfattar bland annat fortsatt inventering, forskning, skyddsåtgärder och information till allmänheten.

Felles Fjellrev — Together for the Arctic fox

Food education for the future

Food education for the future är ett samarbetsprojekt mellan Sverige, Finland och Norge och fokuserar på skolan och lärandets betydelse för hållbara livsmedelssystem i nordligaste Skandinavien.

Food education for the future

Lotta Finstorp