Publiceringsdatum:
Senast uppdaterad:
Utrikesministern presenterade regeringens nya Arktisstrategi i Boden

Utrikesminister Maria Malmer Stenergard med Lotta Finstorp, landshövding i Norrbottens län, och överste Magnus Ståhl, chef för Norra militärregionen.Foto: Försvarsmakten
På måndagen presenterade utrikesminister Maria Malmer Stenergard regeringens nya Arktisstrategi vid en pressträff tillsammans med Lotta Finstorp, landshövding och tillika chef Norra Civilområdet och överste Magnus Ståhl, chef för Norra militärregionen.
Lanseringen skedde på Försvarmuseum i Boden och den nya Arktisstrategin reflekterar ett nytt säkerhetspolitiskt läge – det allvarligaste för Sverige sedan andra världskriget. I Arktis är det säkerhetspolitiska läget, klimatförändringarna och ekonomiska intressen tätt sammanlänkade.

Foto: Försvarsmakten
Natomedlemskapet innebär en ny roll för Sverige i regionen. Tillsammans med Finland stärks alliansens avskräckning och försvar i Höga Nord. Genom Sveriges geografiska läge stärks den säkerhetspolitiska kopplingen mellan Östersjön, Höga Nord och Arktis. Det innebär också ökade möjligheter till samarbete med övriga arktiska länder i Nato.

Katarina Gårdfeldt, direktör på Polarforskningssekretariatet, Lotta Finstorp, landshövding i Norrbottens län, Jens Lundström, verkställande direktör ESA BIC Sweden, Utrikesminister Maria Malmer Stenergard samt Birgitta Bergvall-Kåreborn, rektor på Luleå tekniska universitet.
Dagen avslutades med ett besök på Polarforskningssekretariatet tillsammans med Luleå tekniska universitet där fokus låg på Arktisforskning, LTU:s verksamhet inom rymdteknik och Polarforskningssekretariatets verksamhet.