Plötslig ishalka i Norrbottens länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuell vädervarning.

Publiceringsdatum:

Senast uppdaterad:

Enkät om grundläggande betaltjänster

Två män, den ena levererar en pizza som den andra betalar med kontanter.

Hur vi använder kontanter och kan betala räkningar är viktigt. Betaltjänster ska underlätta handel, ekonomisk inkludering och effektivitet i privata och affärsmässiga transaktioner.

Grundläggande betaltjänster ska säkerställa att alla kan betala räkningar, ta ut kontanter och sätta in dagskassor, oavsett var i landet man bor. Nu vill vi veta hur du upplever att betalningslösningarna fungerar i vardagen. Delta i vår enkät!

Använder du kontanter, kort eller andra betaltjänster? Betalar du dina räkningar i kassan på banken eller sköter du det mesta via din dator? Hanterar du eller ditt företag dagskassor? Då ska du ta chansen att göra din röst hörd. Under september månad genomförs en årlig enkätundersökning om betaltjänster i norra Sverige. Du är välkommen att svara antingen digitalt eller i pappersformat.

Länsstyrelsen önskar fler enkätsvar, vill du bidra?

Vi vill få in svar från hela Norrbotten och från personer i alla åldrar. Det är viktigt för att spegla olika erfarenheter av betaltjänster. Alla är välkomna att svara på enkäten. Extra viktigt är det att få in svar från äldre personer och personer med funktionsnedsättning.

Enkäten skickas ut till en rad funktionsrättsorganisationer, kommuner och olika intresseorganisationer som alla hjälper till att sprida enkäten. Men det tar inte slut där.

Vi vill nå ut brett och där behöver vi din hjälp, säger Eric Lundvall, Länsstyrelsen Norrbotten.

Delta och dela gärna enkäten i dina nätverk. Det är en chans att göra din röst hörd. Enkäten är öppen från 1 september till och med 30 september, svaren sker helt anonymt.

På uppdrag av regeringen

Länsstyrelsen Norrbotten, Länsstyrelsen Jämtland, Länsstyrelsen Västerbotten och Länsstyrelsen Västernorrland genomför gemensamt en enkätundersökning. Resultatet redovisas till Regeringen.

Den kartlägger hur privatpersoner, föreningar, företag och offentliga aktörer upplever betaltjänster i regionen, säger Lundvall

Svaren på enkäten hjälper oss i arbetet med att förstå hur betaltjänster används och hur det fungerar eller inte fungerar i länet. Norrbotten är ett stort län som glesbefolkat och skiljer sig från andra delar av Sverige, därför är det viktigt att kartlägga hur det ser ut här.

Så här deltar du i enkäten

Enkäten genomförs via det digitala verktyget Webropol. Det finns även möjlighet att svara på enkäten i pappersformat. För att svara i pappersformat; kontakta ansvarig Eric Lundvall vid Länsstyrelsen Norrbotten.

Ring Länsstyrelsens växel 8.00 – 16.30
Telefon 010-225 50 00

Delta i enkäten via det digitala verktyget Webropol Länk till annan webbplats.

Vad är grundläggande betaltjänster?

Länsstyrelsen bevakar om möjligheten att använda grundläggande betaltjänster är tillräcklig och motsvarar behoven i samhället. Vi har ett särskilt ansvar att undersöka hur situationen ser ut för äldre personer och personer med funktionsnedsättning. Varje år redovisar vi resultaten i en rapport till regeringen.

Grundläggande betaltjänster handlar om att alla personer ska kunna betala räkningar och ta ut kontanter oavsett var i landet man bor. Företag, föreningar och andra organisationer ska kunna sätta in sina dagskassor på bankkonton.

Länsstyrelsens arbete med betaltjänster, grundläggande betaltjänster

Kontakt

Dela sidan:

Landshövding

Lotta Finstorp

Besöksadress

Stationsgatan 5, Luleå eller Industrivägen 10, Jokkmokk

Postadress

971 86 Luleå eller Box 105, 962 23 Jokkmokk

Organisationsnummer

202100-2478

Följ oss