Vårt uppdrag

Länsstyrelsens uppdrag är att verka för en utveckling där miljö, tillväxt och goda levnadsvillkor samverkar. Målet är en ren livsmiljö, en stabil arbetsmarknad samt ett gott liv för invånarna. Kort sagt arbetar vi för en hållbar utveckling i länet.

Vi är en kunskapsorgani­sation som arbetar tvärsektoriellt med många olika sakfrågor. Våra kompetens­områden spänner över individ- och samhällsfrågor av vitt skilda slag, från landsbygdsutveckling och biologisk mångfald till integrationsfrågor och skydd av kulturmiljöer, från näringsliv, social utveckling och integration till djurskydd, jämställdhet, krisberedskap och samhällsplanering.

Varje år får Länsstyrelsen regleringsbrev med instruktioner och uppdrag från regeringen. Alla våra uppdrag återrapporterar vi till vår uppdragsgivare.

Enligt länsstyrelseinstruktionen (SFS 2007:825) ska vi bland annat arbeta med:

• livsmedelskontroll, djurskydd och allmänna veterinära frågor
  • regional tillväxt
  • infrastrukturplanering
  • hållbar samhällsplanering och boende
  • energi och klimat
  • kulturmiljö
  • skydd mot olyckor samt krisberedskap och civilt försvar
  • naturvård samt miljö- och hälsoskydd
  • lantbruk och landsbygd
  • fiske
  • jämställdhet
  • integration

Internrevision

Internrevisionens granskning omfattar all verksamhet som myndigheten bedriver eller ansvarar för. Internrevisionen regleras i internrevisionsförordningen.

Så styrs länsstyrelsen

Länsstyrelsens uppdrag och uppgifter styrs av förordningen med länsstyrelseinstruktion och regeringens årliga regleringsbrev

Agenda 2030

Agenda 2030 och de globala målen är ett samlat grepp för att skapa ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet och utveckling världen över. Agendan är framtagen av FN:s medlemsländer, däribland Sverige. Länsstyrelsen ska bidra till länets genomförande av Agenda 2030.

Tillväxt

Länsstyrelserna arbetar för en hållbar tillväxt och utveckling i länet med målet att alla ska ha möjlighet att bo, utvecklas och driva företag.

Insynsråd

Länsstyrelsen är en så kallad enrådighetsmyndighet med insynsråd. Insynsrådet ska uppfylla kravet på demokratisk insyn och medborgerligt inflytande.

Länsstyrelsen i Norrbotten är en vattenmyndighet

Länsstyrelsen i Norrbotten är utsedd vattenmyndighet för Bottenvikens vattendistrikt. Det innebär att vi leder och samordnar arbetet med att genomföra EU:s ramdirektiv för vatten inom distriktet. Ett arbete som sker i dialog med kommuner, vattenvårdsförbund och andra lokala vattenintressenter.

Vattenmyndigheterna Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Lotta Finstorp

Stationsgatan 5, Luleå eller Industrivägen 10, Jokkmokk