Investeringsstöd för diversifiering till annat än jordbruk

Du kan få stöd för investeringar om du har ett jordbruks­företag, trädgårds­företag och rennärings­företag och vill investera i annan verksamhet. Syftet är att utveckla näringslivet på landsbygden för att skapa tillväxt och sysselsättning. Det kan handla om turism, upplevelser, omvårdnad, entreprenad och liknande.

All allmän information om stödet, villkoren som gäller och hur du ansöker finns hos Jordbruksverket:

Investeringsstöd för diversifiering till annat än jordbruk, Jordbruksverket Länk till annan webbplats.

Länsstyrelsen handlägger din ansökan.

Minimipoäng för stöd

Alla ansökningar poängsätts. Du som söker stöd får vägledning i e‑tjänsten om vilka svar och underlag som du behöver lämna. I e‑tjänsten kan du också se hur dessa efterfrågade uppgifter kommer att bedömas och vilka krav som gäller för att få poäng.

Din ansökan kan som mest få 1 000 poäng och för att du ska kunna få stöd måste din ansökan nå upp till 300 poäng.

Regionala prioriteringar

Länsstyrelsen i Norrbottens län har valt att göra en regional prioritering om:

• investeringen görs inom besöksnäringen.
  • investeringar görs i tjänsteföretag, då dessa bedöms ge hög grad av service kombinerat med hög sysselsättningsgrad.
  • investeringen görs i kulturella och kreativa näringar, enligt Tillväxtverkets definition.

Frågor som rör investeringsstöd

Har du frågor som rör investeringsstöd för jordbruk och landsbygd eller behöver skicka in handlingar till Länsstyrelsen i Norrbottens län?

E-post till investeringsstöd för jordbruk och landsbygd i Norrbotten

Länsstyrelsen i Norrbottens län
Landsbygdsenheten
Scanning
971 86 Luleå

Ansökningsomgångar

Norrbotten kommer vi att ha två ansökningsomgångar under 2024.

Aktuella ansökningsperioder är:

• 1 februari—30 april
  • 1 september—30 november

För att ansökan ska hanteras ska den vara komplett och ha kommit in till oss senast det sista angivna datumet för ansökningsperioden.

En komplett ansökan innebär att alla frågor i ansökan är besvarade och att alla obligatoriska bilagor enligt e-tjänsten är inskickade. Efter det angivna slutdatumet för ansökningsperioden handlägger Länsstyrelsen alla kompletta ansökningar som kommit in.

Budget för Norrbotten

Budgeten för den första ansökningsomgången är 1 000 000 kronor.
Budgeten för den andra ansökningsomgången är 1 500 000 kronor.

Alla ansökningar som kommit in under tiden för en ansökningsomgång kommer att poängsättas och jämföras mot varandra. Det är de ansökningar med högst poäng och som ryms inom budgeten i en ansökningsomgång som kommer att ges stöd. Övriga ansökningar avslås.

Du har möjlighet att skicka in en ny ansökan i en annan ansökningsomgång, om din ansökan har fått avslag på grund av att den hade lägre poäng än de som fick stöd och därför inte rymdes i ansökningsomgångens budget. Då behöver du fylla i alla uppgifter och skicka in alla bilagor i en ny ansökan i Jordbruksverkets e-tjänst.

Om din ansökan däremot har fått avslag på grund av att den inte uppnått minimipoäng för stödet eller på grund av något annat villkor behöver du omarbeta din ansökan om du vill söka igen.

Tänk på att du bara kan få stöd för utgifter som har fakturadatum och betalningsdatum tidigast den dag då ansökan om stöd kommit in till oss. Det är ankomstdatumet för den ansökan som beviljas som räknas.

Om du påbörjar investeringen innan du har fått ett beslut om stöd gör du det på egen risk. Det innebär att om vi inte beviljar din ansökan får du som sökande stå för utgifterna själv.

Logga Medfinansieras av Europeiska unionen.

Landsbygdsstöd Norrbotten

Länsstyrelsen i Norrbottens län