Publiceringsdatum:

Senast uppdaterad:

Hej Hemby - sänker tröskeln för inflyttning till Tornedalen

Johanna Funck och Therése Wintervy såg en möjlighet att kroka arm då kommunernas utmaningar speglade varandra.

Johanna Funck och Therése Wintervy såg en möjlighet att kroka arm då kommunernas utmaningar speglade varandra.

Tornedalen har en mystik kring sig. Här finns varma människor i ett landskap med karga vintrar och intensiva somrar. Längs vägarna samsas traditionella stora Tornedalsgårdar med Per Albin-hus och tegelvillor – men flera av dem är inte bebodda. Här ska du känna folk för att ha chans att köpa ett hus.

Fastighetsförsäljningarna sker privat, något som håller nere priserna och skapar så låga marknadsvärden på hus att det krävs en väldigt hög egen insats för nybyggnationer. Många hus går i arv, oftast till flera syskon som inte alltid är överens om vad som ska göras med huset – och så står det där, väntandes.

Övertorneå och Pajala är två glesbygdskommuner i Tornedalen med tillsammans cirka 10 000 invånare, över 160 byar och en yta ungefär lika stor som Skåne. Under flera decennier har kommunerna kämpat med en negativ befolkningsutveckling. Det föds för få barn i förhållande till den äldre demografin och fler personer har flyttat ut än in.

– Vi kämpar mot gamla föreställningar om att det inte finns jobb, att det inte finns något att göra om man inte gillar jakt, fiske eller friluftsliv och att det skulle vara mörkt hela tiden, säger
Therése. Det finns de som tror att vi inte har farbara vägar eller internetuppkoppling.

Attraktiv bostadsmarknad i glesbygden var en förstudie som gjordes av Johanna Funck på Pajala kommun. Den fokuserade på inflyttning och varför de tomma husen inte användes. Under förstudiens gång kom Johanna i kontakt med Therése Wintervy på Övertorneå kommun och tillsammans såg de en möjlighet att kroka arm då kommunerna såg samma utmaningar. Informationsmöten hölls och ett gemensamt projekt drogs sedan upp med fokus på att öka inflyttningen genom att synliggöra bostadsmarknaden. Finansiärer blev Länsstyrelsen i Norrbottens län och Region Norrbotten tillsammans med Pajala och Övertorneå kommuner.

Både hejarop och negativa kommentarer

Hej Hemby startade i juni 2020 med att bygga upp en digital plattform för både fastighetsägare som vill sälja eller hyra ut, och för personer som vill köpa eller hyra ett hus. Parallellt skapades
ett digitalt anmälningsformulär där personer som ville flytta till Pajala och Övertorneå kunde fylla i sina önskemål och kontaktuppgifter. Detta gjorde att kommunerna för första gången kunde mäta den verkliga efterfrågan på hus och se vilka områden som efterfrågades.

– Det ger beslutsfattarna i kommunerna en bättre bild av vad människor söker och tycker är attraktivt, berättar Johanna.

Ett brevutskick gjordes till de fastighetsägare som hade registrerade fritidshus i Pajala och Övertorneå kommuner, hus där det inte fanns någon permanentboende.

– Brevutskicket möttes med en övervägande positiv förvåning. Många fastighetsägare har inte bott i regionen på länge och trodde inte någon vill köpa deras hus. Men sen fanns det några som inte tog emot brevet lika väl, säger Therése. Det finns starka band till hemgården och Tornedalen, vilket gjorde att de kände sig ledsna eller upprörda. För många är det sista kopplingen man har och det är viktigt att respektera.

Brevutskicket skapade debatt i lokalmedia och på sociala medier eftersom det aldrig tidigare pratats om de hus som inte används eller om bostadsmarknaden. Hej Hemby fick både hejarop och negativa kommentarer.

Familjen Uittenbogaard hittade jobb, barnen fick vänner och de valde att byta Gustavsberg mot Övertorneå. Foto: Familjen Uittenbogaard

Familjen Uittenbogaard hittade jobb, barnen fick vänner och de valde att byta Gustavsberg mot Övertorneå. Foto: Familjen Uittenbogaard

Tjena polcirkeln!

Hej Hemby gjorde en digital marknadsföringskampanj. Under mantrat ”Tjena Polcirkeln” söktes personer som ville prova på att bo i Tornedalen i 6 månader. Hej Hemby hade en husägare som
ville hyra ut sitt hus. Kampanjen styrdes mot personer i storstad som inte hade bott i glesbygd tidigare, var intresserade av natur, fotografi och tyckte om att skriva. 25 ansökningar trillade in och
efter intervjuer föll valet på Matilda och Erik från Hägersten som flyttade till Soukolojärvi, en liten by utanför Övertorneå. Under deras provmånader delade de med sig av sin livsstilsomställning
i sina nätverk, vilket gjorde att Hej Hemby även nådde ut till personer som varit svåra att nå genom traditionell marknadsföring.

– Vi såg ett jättefint engagemang i sociala medier och på vår hemsida. Matilda och Erik var inte regisserade, de berättade ärligt om sina upplevelser och skapade uppmärksamhet i både regional
och nationell media. Lokalborna visade ett otroligt fint värdskap och kände stolthet över sin plats, säger Therése.

Familjen Uittenbogaard från Gustavsberg kom tvåa i kampanjens urval. De gav inte upp sin dröm om att prova på livet i Tornedalen. Hej Hemby hjälpte även dem och familjen fick möjlighet att
hyra ett hus i Övertorneå. Parallellt med detta arbetade Hej Hemby som en stödjande funktion till
fastighetsägare och lotsade dem genom juridiska frågor, gav kontakter till mäklare, eller hjälpte till med en annons. Ett tidigare tomt sökresultat på Hemnet började sakta fyllas med objekt och
mäklarna berättade om högre efterfrågan både från säljare och köpare.

Plötsligt hände något i statistiken

Plötsligt hände något i statistiken. Övertorneå kommun såg ett positivt flyttnetto för första gången sedan 1980-talet. De som flyttade in även utan Hej Hembys hjälp kände sig inspirerade och livsstilskonton om att flytta till Tornedalen poppade upp i sociala medier. Matilda och Erik bodde kvar i Soukolojärvi ett extra halvår och köpte sedan sitt drömhus vid älven i grannkommunen Kalix. Familjen Uittenbogaard hittade jobb, barnen fick vänner och de valde att stanna kvar. Reportage
skrevs i media om den positiva inflyttningsvågen. Hej Hemby uppmärksammades av Placebrander och stod slutligen på scen, utnämnda till Sveriges bästa platsmarknadsförare!

Johanna och Therése avslutar:
– Vi är otroligt stolta för att Hej Hemby skapat positiva effekter – och såklart för priset! Men jobbet är inte klart. Vi fortsätter nu i ett nära samarbete med lokala föreningar och företag i syfte att lyfta platsen genom byarna, sänka tröskeln för inflyttning och paketera hus och arbetsmöjligheter.

För mer information om projektet och rådgivning besök webbplatsen

hejhemby.com Länk till annan webbplats.

Text: Johanna Funck och Therése Wintervy
Foto: Marcus Stenberg

Fler artiklar - Norrbruk

Kontakt

Norrbruk

Tipsa oss gärna om intressanta företag, projekt eller satsningar!