Aktuella varningsmeddelanden i Norrbottens länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Publiceringsdatum:

Senast uppdaterad:

Lokal bak-tanke vid Uddens hembageri

Pär i vit t-shirt och röd mössa och Nikkan i röd t-shirt och rutigt huckle pratar. Påsar med gul granola på en hylla. Etiketter med Uddens logotype.

Nickan Olshäll och Pär Johansson driver bageriet tillsammans med döttrarna Lisa och Kajsa. Saffransgranola är en av produkterna som skapats i bageriet.

En kall decemberdag besöker Norrbruk Uddens hembageri i Lillkorsträsk utanför Älvsbyn. De förser lokalbefolkningen med bakhantverk av olika slag och som enbart säljs enbart över disk
eller på beställning. Uddens startades för 25 år sedan av Nickan Olshäll och Pär Johansson. De har byggt upp, arbetat i och utvecklat företaget tillsammans. Nickan är utbildad hushållslärare
och Pär sadlade om till bagare att ha varit lantbruksavbytare på gården bredvid. Döttrarna Lisa och Kajsa arbetar numera också i verksamheten.

Uddens bageri startade i liten skala redan för 25 år sedan. Man började smått med begagnade maskiner men under årens lopp och vartefter företaget utvecklats har maskinparken utökats och består idag av det mesta man kan tänka sig och lite till. Numera inrymmer de även en glassmaskin och en stenugn för att baka tunnbröd. Några av de äldre, robusta maskinerna finns ännu kvar och tjänar fortfarande sin bak-sak.

Odla i säsong ger cirkulär ekonomi

Hållbarhetstänkandet genomsyrar hela bageriets verksamhet. Hästen Leja används för harvning och gödsling vid odling av egna grönsaker, rotsaker och bär som bageriet är självförsörjande på.

— Leja ger bara fördelar för brukandet, säger Nickan.

Bröd och mat bakas och lagas med säsongens råvaror. De egenproducerade bären och grönsakerna används i bröd, pajer och som dekorationer på tårtor. Nickan berättar att de till och med stoltserar med egenodlade vindruvor från gårdens växthus som
dekoration på smörgåstårtorna några månader på hösten.

— En råvara är en resurs, som blir en belastning om man inte tar tillvara på den hela vägen utan låter den bli spill och svinn.

Telefonen går varm

För Nickan och Pär är det viktigt att kunna berätta om råvarornas ursprung och förmedla detta till kunderna. När de startade för 25 år sedan upprättade de kalkyler för verksamheten. Dessa visar sig fortfarande stämma och mycket beror på deras ekonomiska tänkande kring egenproducerat och att sälja lokalproducerade bakverk direkt till konsument. Under Norrbruks besök på bageriet går telefonen på högvarv när kunderna ringer in sina beställningar.

Egen el driver verksamheten

När man bedriver bageriverksamhet är livsmedelshygien a och o. Det görs dagliga kontroller av temperaturer i kylar och frysar, allt för att livsmedelssäkerheten ska uppfyllas och rätt energimängd ska förbrukas. I linje med sina hållbarhetsambitioner
investerade Nickan och Per för flera år sedan i solceller. Det gör att de under sommarmånaderna är självförsörjande på el.

Inköp av glassmaskin - en omedelbar succé

Under våren 2020 köpte bageriet in en glassmaskin och nu säljer de glass året om. De har kunnat producera ett antal olika glassorter med frukter och bär direkt från gården. Lisa berättar att bärens sockerhalt har en avgörande betydelse för att tillsammans med övriga ingredienser kunna skapa en god, lagringsduglig glass med fin konsistens. Detta har de experimenterat med och hittat vinnande, spännande och efterfrågade smakkombinationer. Under sommarmånaderna juni till augusti går glassmaskinen på högvarv. Glassen har blivit populär hos kunderna som kommer för att köpa bröd vid bageriet. Vad sägs om rabarberkola eller en sommarfräsch smak av björksav, nässlor och lime? Även valet av bärsort har en avgörande betydelse. Jordgubbssorterna Rumba och Polka ger genomfärgade röda bär som blir vackra tårtdekorationer medan andra sorter har andra egenskaper.

Trenden för lokalproducerat i en pandemi

— När pandemin kom funderade vi till och med på att stänga, men vi satsade i stället på att utveckla nya produkter och på att kunderna ska känna sig trygga, genom noggranna restriktioner för avstånd och hygien och alternativ som avhämtning utomhus, berättar Nickan.

De tog dessutom fasta på andra utvecklingstankar så som att göra glass och hantverksgodis av egna bär. Märkbart var också den positiva effekten som Localhero skapade genom att uppmärksamma konsumenterna på vikten av att handla lokalproducerat. Det har hjälpt deras företag på ett bra sätt.

Framtida utvecklingsidéer

Besöket hos Uddens bageri karaktäriserades av glädje, kreativitet och värme. Skåp och väggar pryds med fina och fyndiga citat som blandas med smarta rutiner.

— Det är en förmån att jobba med dem man trivs med, säger Nickan.

Bageriet har efter sina 25 år blivit en institution i Älvsbyn, där kunderna efterfrågar bassortimentet, är nyfikna på kreativa nyheter och känner omsorg för det lokala. Nickan berättar att hon ser fram emot pension vid 65 års ålder men Pär har svårt att lägga bakningen bakom sig. Lisa och Kajsa kommer så småningom att driva vidare verksamheten och utveckla den efter sina önskemål och kompetenser. Nickan och Pärs glädje och stolthet över bakverk, ekonomi och cirkulärekonomi kommer att förvaltas
vidare.

Fakta

Localhero – ett socialt engagemang på Instagram och Facebook för att stötta lokala företag och föreningar genom att skapa en medvetenhet hos konsument av vikten att handla lokalproducerade varor och tjänster.

Text och foto: Emma Ullertun och Åsa Jonsson, Länsstyrelsen i Norrbottens län

Fler artiklar - Norrbruk

Kontakt

Norrbruk

Tipsa oss gärna om intressanta företag, projekt eller satsningar!