Full koll – nytt material ger vuxna fakta om ungdomar och alkohol

Affischer från kampanjen fullkoll.nu med budskapet Var en nejsägare.

Alkohol och andra droger kan ge negativa konsekvenser på flera olika sätt, inte minst för unga. Som vuxen är det därför viktigt att sätta tydliga gränser. För att stötta föräldrar och andra vuxna i den gränsdragningen har länsstyrelserna tagit fram kommunikationsmaterialet ”Full koll” som ger relevant information om ungdomar, alkohol och andra droger.

Undersökningar visar att föräldrar och andra vuxnas tydliga gränser när det gäller alkohol och andra droger bidrar till minskad konsumtion bland ungdomar. Den nylanserade webbplatsen Fullkoll.nu hjälper och peppar vuxna att sätta tydliga gränser genom att bidra med konkreta tips och att ge fakta om olika preparat.

Förutom tips till föräldrar och andra viktiga vuxna innehåller Fullkoll.nu verktyg och material till kommuner, civilsamhälle och andra aktörer som arbetar förebyggande mot alkohol och andra droger. Exempel på sådant material är affischer att använda i verksamheterna och kommunikationsinsatser att dela i sociala medier.

Länsstyrelsen stöttar det regionala arbetet mot alkohol och andra droger

Länsstyrelserna har uppdrag från regeringen att samordna arbetet mot alkohol, narkotika, doping, tobak och spel (ANDTS) i respektive län. Nya Fullkoll.nu är en del i det arbetet. Att fokus ligger på att nå vuxna för att minska ungas alkohol- och droganvändning har att göra med att den nationella ANDTS-strategin har särskilda insatsområden kring barn och unga. Strategins övergripande mål är ett samhälle fritt från narkotika och dopning, minskade medicinska och sociala skador orsakade av alkohol samt ett minskat tobaksbruk.

– Att fler ungdomar väljer att skjuta upp sin alkoholdebut och att färre börjar använda droger överhuvudtaget leder förhoppningsvis till att de även i vuxen ålder har en mer restriktiv inställning till alkohol och andra droger. Fokus på barn och unga är liksom vid många andra tillfällen en viktig del i det förebyggande arbetet, säger Elin Fäldt, ANDTS-samordnare på Länsstyrelsen Kronoberg.

Fullkoll.nu lanserades den 22 maj och drivs av landets 21 länsstyrelser.

Webbplatsen Full koll Länk till annan webbplats.

Maria Arnholm

Kungsgatan 8