Så firar Kronoberg Kungens 50 år på tronen den 31 maj

Kung Carl XVI Gustav och drottning Silvia samt jubileumsemblem.

Foto: Peter Knutson Kungl. Hovstaterna.

Den 31 maj besöker DD.MM. Konungen och Drottningen Kronobergs län och residensstaden Växjö. Här kan du delta i Kungens jubileumsfirande.

I år firar H.M. Konungen 50 år på tronen och det är även 500 år sedan som Gustav Vasa valdes till Sveriges konung. Jubileet firas både i Stockholm och i landets 21 residensstäder. Nu är programmet klart för det gemensamma firandet den 31 maj i Växjö.

Under dagen får Kronobergs invånare möjlighet att möta Kungen och Drottningen vid bland annat det publika firandet i Linnéparken, under kortegevägen som går från Vattentorget till Linnéparken och på Stortorget i samband med ett festspel.

– Det är med stor glädje jag välkomnar Kungaparet till Kronoberg och till residensstaden Växjö. Vi ska tillsammans hylla ett kungligt ledarskap som fyller femtio år. Det blir en dag som går i firandets tecken med ett varierat program. Jag hoppas att många deltar och att hela länet sluter upp längs gator och torg och i Linnéparken, säger Maria Arnholm, Kronobergs landshövding.

Länsstyrelsen Kronoberg har tagit fram programmet för kungabesöket i samverkan med Växjö kommun, Kulturparken Småland, Linnéuniversitetet, Södra och IKEA.

Besöket inleds på Utvandrarnas hus, där Kungaparet får se utställningen ”Det nya landet – drömmen om Amerika”. Här blir det också återblickar från när Kungen var på besök i länet i samband med att Linnéuniversitetet invigde Hus M på Campus (2002) och efter stormen Gudrun (2005), då Kungen visade ett stort engagemang för de människor som drabbades. Under sitt besök den 31 maj få Kungen veta mer om vad som har hänt sedan dess.

Program 31 maj

Tiderna är ungefärliga.

10.30 Fotoutställning Kulturparken Småland, Utvandrarnas hus

Lennart Johansson, chef för Kulturparken Småland och Mikael Johansson, Regionstyrelsens ordförande hälsar kungaparet välkommen. Därefter visas utställningen ”Det nya landet – drömmen om Amerika”.

Kungaparet kommer också att få ta del av en berättelse med bilder från länet. Den tar sin utgångspunkt i de uppskattade besök som Kungen gjorde i länet 2005 efter stormen Gudrun. Kungen får träffa skogsägare som var hårt drabbade och höra hur det gick när stormen lagt sig. Även Linnéuniversitetet, IKEA och Södra kommer att berätta om samarbete inom skogen och vad det gett länet i form av utbildning, forskning och samverkan mellan akademi och företag.

En fotoutställning om Kungens 50 år på tronen finns på plats och kommer därefter att kunna beskådas av allmänheten.

Programpunkten är inte öppen för allmänheten.

11.50 Vattentorget och gående kortege till Linnéparken

Allmänheten kan möta Kungaparet vid Vattentorget, där även Växjöskolornas musikkår spelar. Från Vattentorget promenerar Kungaparet, via allén vid domkyrkan till Linnéparken, där Hemvärnets musikkår Eksjö möter upp med den nykomponerade jubileumsmarschen ”För Sverige – i tiden”.

12.00–13.00 Kungen firas i Linnéparken

I Linnéparken bjuds på ett publikt arrangemang. Publiken behöver vara på plats senast klockan 11.45. Växjö kommun står som värd för programmet och kommunstyrelsens ordförande Malin Lauber håller välkomsttal. Det blir musik av Hemvärnets musikkår Eksjö och Crazy Daze. Högtidstal kommer att hållas av Kungen och landshövding Maria Arnholm.

John Martin Bengtsson är konferencier och han bjuder också på ett par sångframträdanden.

13.00–14.00 Lunch på residenset

Kungaparet intar lunch på residenset tillsammans med särskilt inbjudna gäster. En trerätters meny med lokala råvaror från Kronoberg serveras.

Under lunchen är det bara inbjudna gäster.

14.30–14.50 Festspel på Stortorget

Hemvärnets musikkår Eksjö och Växjöskolornas musikkår bjuder på ett festspel på Stortorget. Kungaparet tar del av festspelet på residensets balkong.

14.55–15.40 Besök i Östrabo Ekobacke och avtäckning av minnesmärke

Kungaparet besöker Östrabo Ekebacke och den unika stadsodlingen. De välkomnas av kommunstyrelsens ordförande Malin Lauber och får träffa entreprenören Gustaf Hector och huvudansvarig för odlingen, Jimmi Larsson, som berättar om den stadsnära och ekologiska odlingen.

Som ett minnesmärke av dagen kommer Kungen att avtäcka en unik träbänk, som producerats av studenter på Linnéuniversitetet. Här kommer Peter Aronsson, Linnéuniversitetets rektor, tillsammans med studenterna, att berätta om tillverkningsprocessen men också om Linnéuniversitetets satsning på skog och trä.

15.40 Dagen avslutas

Efter besöket i Östrabo Ekobacke lämnar Kungaparet Växjö.

Ackreditering för media

Media är välkomna att delta vid alla programpunkter utom lunchen på residenset. Vi behöver information om vilka som deltar. Ackreditering krävs för vissa fototillfällen och ackrediteringspass ska bäras synligt vid hela besöket.

Senast fredag den 25 maj via mejl till: malin.blom@lansstyrelsen.se

Ange namn, mobilnummer, mejladress, medieföretag/tidning eller motsvarande och ange vilka programpunkter du är intresserad av. Vi återkommer med exakta tider och adresser samt ytterligare anvisningar efter ackreditering.

Kontaktperson för media

Malin Blom, kommunikationschef