Risk för gräsbrand i Kronobergs länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Godstransportrådet möttes i Växjö

Godstransportrådet träffades i Växjö.

Smålands och Skånes godstransportråd träffades på residenset i Växjö under tisdagen.

På tisdagen träffade landshövding Maria Arnholm Smålands och Skånes godstransportråd på residenset i Växjö. De var på plats för att stärka sin samverkan inom beredskap.

Trafikverket är en ny beredskapsmyndighet med ansvar för transportsektorn. Myndigheten har regionala godstransportråd för att samverka och utveckla dialogen mellan näringsliv och myndigheter. Syftet med mötet på residenset i tisdags var att diskutera hur näringslivet kan komma in i beredskapsfrågorna.

– Fungerande och effektiva transporter är helt avgörande för att totalförsvaret ska fungera. Därför är det värdefullt att både de som har behov av transporter och de som utför transporter får träffas och diskutera hur vi skapar uthålliga och pålitliga transporter när samhället är utsatt för stora påfrestningar under höjd beredskap och krig, säger Fredrik Nygren, biträdande försvarsdirektör på Länsstyrelsen i Kronoberg.

Förutom landshövding Maria Arnholm deltog även landshövdingar och beredskapsdirektörer från länsstyrelserna i Kronoberg, Skåne, Blekinge, Kalmar och Jönköping på mötet. Även representanter från regionerna i dessa områden, Linnéuniversitetet, Lunds universitet samt företrädare för flyg, hamnar, järnvägar och åkerier deltog, tillsammans med Södra militärregionen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Maria Arnholm

Kungsgatan 8