Risk för gräsbrand i Kronobergs länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Välbesökt temadag för kriskommunikation i Växjö

Peter Lidén står på scen och föreläser på årets Kriskommunikationsdag i Växjö.

Peter Lidén, tidigare försvarsattaché i Ukraina, var en av föreläsarna.

Årets Kriskommunikationsdag den 15 mars lockade ett 70-tal deltagare från hela länet till konserthuset i Växjö. Temat för dagen fokuserade på om det mest allvarliga skulle hända- att vi hamnar i krig.

Under dagen var ett flertal intressanta föreläsare på plats som gav kunskap och verktyg för kommunikation under höjd beredskap.

• Peter Lidén, tidigare försvarsattaché i Ukraina, berättade om hur Ryssland utvecklat sin informationskrigföring under det nio år långa kriget i Ukraina.
  • Catrin Huss, utredare på Myndigheten för psykologiskt försvar gav en föreläsning om otillbörlig informationspåverkan och hur främmande makt försöker påverka hur vi tänker och tycker.
  • Per-Erik Nilsson, forskare på Totalförsvarets forskningsinstitut gick igenom hur Ukraina använt kommunikation som ett framgångsrikt redskap mot Ryssland under kriget.
  • Lars-Åke Ståhl från Södra militärregionen tog upp vikten av försvarsvilja och den kommande kommunikationsstrategin för totalförsvaret i sydlänen.

Från Länsstyrelsen Kronobergs sida medverkade försvarsdirektör Max Hector och biträdande försvarsdirektör Fredrik Nygren tillsammans med kommunikationschefen Malin Blom och kriskommunikatör Jeremias Sandberg. De gav en bild av hur beredskapsläget ser ut i länet just nu och hur länsstyrelsens kommunikationsfunktion är uppbyggd enligt Nato-modellen.

Kriskommunikationsdagen anordnas årligen av Krissamverkan Kronoberg. Det är ett regionalt nätverk med aktörer från hela länet som arbetar med krisberedskap i olika former.

Maria Arnholm

Kungsgatan 8