Möte om Kronobergs slottsruin

Med på mötet var från vänster, Anna-Karin Axelsson, kulturchef på Region Kronoberg, Maria Arnholm, landshövding, Heidi Vassi, länsantikvarie på Länsstyrelsen, Jan Olov Westerberg, fastighetsdirektör på Statens fastighetsverk, Maria Nordh, fastighetschef, på Statens fastighetsverk, Malin Lauber, kommunstyrelsens ordförande i Växjö kommun, Catharina Rydberg Lilja, tf kommunchef i Växjö kommun samt Bo Bergsjö, gruppledare och ledamot i regionstyrelsen.

Den 6 mars hölls ett möte på residenset i Växjö där Kronobergs slottsruin var i fokus.

Initiativtagare till mötet var Växjö kommun och Region Kronoberg. Syftet med träffen, där även Statens fastighetsverk och Länsstyrelsen deltog, var att diskutera förutsättningarna för att bedriva verksamhet på Kronobergs slottsruin och om det finns möjliga vägar framåt för förvaltning.

– Det är jätteviktigt att vi kommer vidare i den här frågan så platsen kan användas och utvecklas, säger Heidi Vassi, länsantikvarie på Länsstyrelsen Kronoberg.

Maria Arnholm

Kungsgatan 8