Publiceringsdatum:

Senast uppdaterad:

Evenemanget MAT2021 till final i tävlingen Placebrander of the Year 2022

En hand håller upp en broschyr om MAT på en bondgård. Foto Alexander Hall.

Foto: Alexander Hall.

Evenemanget MAT är finalist i tävlingen Placebrander of the Year – årets platsmarknadsförare 2022.

Motiveringen lyder:

”Evenemanget MAT har under 10 år satt Växjö och Kronoberg på kartan för hållbar och närproducerad mat. När pandemin slog till ställde man om evenemanget som vanligtvis drar 100 lokala producenter och 50 000 besökare. Först en serie digitala seminarium. Sedan restaurangveckan UT o ÄT – en vecka där Växjös restauranger tolkade lokal och hållbar mat. Därefter MAT-rundan – istället för att gå på marknad fick besökarna åka till producenterna. Sammantaget har satsningarna stärkt Växjö och Kronobergs position som en nationell mötesplats för kunskap kring hållbara måltider.”

– Pandemin kom och vi fick ställa om MAT. Genom MAT-rundan kom matintresserade ut på länets landsbygd, något som uppskattades av både besökare och matentreprenörer, säger landsbygdsdirektör Stefan Carlsson vid Länsstyrelsen Kronoberg.

Priset Placebrander of the Year instiftades 2013 av företaget Placebrander och premierar imponerande insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring, insatser som i någon form syftar till att stärka och utveckla en plats varumärke och generera fler invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar.

Finalen avgörs i Skellefteå på Placebranders Day den 20 januari 2022.

Bakom MAT står Växjö kommun, Region Kronoberg, Länsstyrelsen Kronoberg och Destination Småland.

Läs mer om tävlingen, alla nominerade och se en presentationsfilm på Placebranders webbsida Länk till annan webbplats..

Läs mer om MAT. Länk till annan webbplats.

Kontakt