Publiceringsdatum: 24 juli 2018

Senast uppdaterad: onsdag 25 juli, 08.17

Hälsoråd vid värmebölja

Vid långvarig värme ökar risken för värmeslag och uttorkning. Det kan vara farligt för bland annat små barn, äldre och sjuka. Vad bör man tänka på när temperaturerna är höga under en längre tid?

Hälsoråd vid värmebölja

  • Var uppmärksam på inomhustemperaturen
    Risken för hälsoproblem ökar så snart temperaturen stiger inomhus. Riskerna ökar påtagligt när temperaturen utomhus når upp till 26 °C eller mer under tre dagar i följd.

  • Drick mer
    Vänta inte på att du blir törstig. Ät vätskerik mat som t.ex. grönsaker och frukt. Undvik stora mängder söta drycker och alkohol. Tänk på att personer i din närhet kan behöva hjälp med att dricka.

  • Ordna sval miljö
    Använd gardiner, persienner och markiser. Försök att vara på den svalaste platsen i bostaden. Vädra på natten när det är svalt.

  • Ordna svalka
    En kall dusch är mest effektiv. En blöt handduk runt nacken är ett alternativ. Använd löst sittande kläder i naturmaterial, de är svalare än åtsittande syntetkläder.

  • Ta det lugnt
    Undvik fysisk ansträngning under dygnets varmaste timmar.

  • Förvara läkemedel rätt.
    Förvara mediciner svalare än 25 °C grader eller i kylskåp. Läs om förvaring på förpackningen.

  • Var uppmärksam
    Varningssignaler kan vara förhöjd kroppstemperatur, puls, andningsfrekvens och nytillkommen yrsel och onormal trötthet. Muntorrhet och minskad urinmängd kan vara tecken på vätskebrist. Om du tar något läkemedel, t.ex. vätskedrivande, kan dosen behöva justeras. Kontakta sjukvården för specifika råd kring just din eller dina närståendes hälsa.

Källa: krisinformation.se

Kontakt