Bidrag för flyktingguider och familjekontakter

Länsstyrelsen kan hjälpa till med bidrag till integrationsinsatser som underlättar etablering i samhället, skapar nätverk, stödjer språkinlärning eller ger socialt stöd till ensamkommande barn.

Länsstyrelsen har möjlighet att bidra med ersättning för att stärka och utveckla verksamhet med flyktingguider och familjekontakter som riktas till nyanlända personer, ensamkommande barn och asylsökande personer. Vi ska arbeta för att stärka den civila sektorns roll och stödja samverkan mellan den civila sektorn och kommuner.

Vi ger ersättning till insatser som bedrivs utan vinstsyfte, och som kommunen genomför i egen regi eller tillsammans med en eller flera organisationer.

Insatserna ska syfta till att

• underlätta etableringen i samhället
  • skapa nätverk
  • stödja språkinlärning
  • ge socialt stöd till ensamkommande barn.

Under 2024 förfogar länsstyrelserna över 31 miljoner för fördelning.

Prioriteringar

Under 2024 prioriterar Länsstyrelsen insatser som särskilt riktar sig till eller underlättar deltagande för föräldralediga och andra personer med små barn. Särskilt fokus ligger på insatser som stödjer språkinlärning för denna målgrupp. Länsstyrelsen prioriterar även insatser som genomförs i samverkan med idéburen sektor.

Målgrupp för insatserna

Insatserna ska vända sig till nyanlända invandrare och/eller asylsökande personer. I målgruppen ingår även ensamkommande barn som är asylsökande eller har uppehållstillstånd. En insats kan riktas till en eller flera av målgrupperna.

Insatserna kan vända sig till personer på flykt från Ukraina som omfattas av massflyktsdirektivet.

Anmäl dig till utlysningsträff statsbidrag inom integration den 5 mars

Till träffen välkomnar vi representanter för kommuner, kommunalförbund och organisationer inom civilsamhället som vill söka projektmedel för insatser för asylsökande, personer med uppehållstillstånd enligt massflyktsdirektivet, nyanlända personer och ensamkommande barn.

När Länsstyrelsen granskar del- och slutrapporter görs en bedömning av hur insatsen uppfyller syfte och mål. Länsstyrelsen tittar även på om statsbidraget använts som planerat för att uppfylla insatsens syfte och på ett sätt som är förenligt med ersättningsförordningen (2010:1122).

Om det finns några förändringar i insatsen tar Länsstyrelsen ställning till om de är rimliga eller om det kan finnas skäl att återkräva medel.

Viktiga frågor att fundera kring vid del- och slutrapport är därför:

• Har insatsen uppfyllt det syfte och mål som formulerades i ansökan?
  • Har insatsen nått ut till de målgrupper som avsetts?
  • Har insatsen följt villkoren i beslutet och förordningen (2010:1122)?
  • Har det skett några förändringar av insatsen i jämförelser med beviljad ansökan? Finns andra avvikelser från projektplanen? Är förändringarna motiverade? Har eventuella förändringar först godkänts av Länsstyrelsen?
  • Har de beviljade medel använts för de ändamål som angetts i ansökan? Är eventuella förändringar motiverade? Har eventuella förändringar först godkänts av Länsstyrelsen?
  • Går det att tyda alla enskilda transaktioner i huvudboken?
  • Har budgetposterna kontrollräknats?

Vänligen notera att eventuella ändringar av insatser ska först kommuniceras och godkännas av Länsstyrelsen.

Beviljade insatser

En sammanställning av de insatser som beviljats medel för att stärka och utveckla verksamhet med flyktingguider och familjekontakter enligt § 37a förordning 2010:1122 hittar du på Länsstyrelsens gemensamma webbplats för integration.

Länsstyrelsernas webbplats för integration Länk till annan webbplats.

Länsstyrelsen Kalmar län

Besöksadress: Regeringsgatan 1, Kalmar