Regional Bostadsmarknadsanalys Kalmar län 2013

Bostadsbyggandet spelar en central roll för länets utveckling. Att erbjuda attraktiva bostäder, gärna i strandnära lägen, ses i många av länets kommuner som näst intill avgörande för att locka nya invånare till Kalmar län. Länets befolkning ökade med totalt 458 personer under 2012 men bostadsbyggandet stannade på en blygsam nivå i likhet med övriga Sverige. Invandringen från utlandet spelar en avgörande roll för länets befolkningstillväxt. Utflyttningen av unga och välutbildade utgör ett hot för länets utveckling Den demografiska utmaningen de närmaste åren utgörs av en ökad andel äldre befolkning med förändrade bostadsbehov och önskemål om tillgängligt boende i servicenära lägen. Enligt SCB påbörjades endast 160 bostadslägenheter, varav 90 småhus, i Kalmar län under 2012.

Publikationens omslagsbild

Om publikationen

Publiceringsår:
Publikationstyp:

Ämnen:

För att spara eller dela denna sida, använd nedanstående länk:

Allan Widman

Regeringsgatan 1, Kalmar