Upphandlingar
Länsstyrelsen är en egen upphandlande myndighet. Vi gör inköp och upphandlingar av varor och tjänster som till exempel kontorsmaterial, skyltar, undersökningar och utredningar.
Länsstyrelsen följer lagen om offentlig upphandling och avropar från de statliga ramavtalen. Vi har fastställda riktlinjer för hur vi ska köpa eller hyra varor och tjänster.
Stöd vid offentlig upphandling
Våra aktuella upphandlingar annonseras via Visma/OPIC
Du kan behöva göra en verifiering för att få se aktuella upphandlingar. Verifieringen görs för att systemet inte ska genomsökas av automatiserad programvara (så kallade robotar). Bilden tolkas enkelt av människor men inte av automatiserad programvara.
Aktuella upphandlingar
Upphandlingsmyndigheten ger stöd genom att utveckla och förmedla kunskap, verktyg och metoder för offentlig upphandling.
Upphandlingsmyndighetens webbplats
Konkurrensverket är tillsynsmyndighet för offentlig upphandling.
En offentlig upphandling av större omfattning genomförs alltid skriftligt. Den upphandlande enheten anger krav och önskemål i ett förfrågningsunderlag och leverantören svarar med ett anbud. Möjligheterna att i efterhand förändra något i dessa handlingar är mycket begränsade.
Läs förfrågningsunderlaget noga
Eftersom möjligheten för att komplettera anbudet i efterhand är mycket begränsad är det viktigt att alla frågor som ställs i förfrågningsunderlaget besvaras klart och tydligt. Gå igenom förfrågningsunderlaget och tänk på följande:
- Stämmer tekniska och andra specifikationer med vad du kan erbjuda?
- Stäm av mot kraven. Kontakta upphandlande enhet om det är något du undrar.
- Tillåts ”alternativa utföranden”?
Det måste framgå av förfrågningsunderlaget om alternativa utföranden kommer att beaktas vid upphandlingen. Om inte alternativa utföranden tillåts, lägg inte tid på att försöka ta fram egna/bättre förslag än vad som efterfrågas.
Håll rätt kvalitet
Ligg på den nivå som anges i förfrågningsunderlaget. Så nära kraven som möjligt. För låga prestationer kan medföra att anbudet inte tas upp, för höga att det är för dyrt.
Följ instruktionerna i underlaget
Använd de formulär/blanketter som upphandlande enhet eventuellt bifogar och vill ha ifyllda.
Pris i anbudet
Du kan i regel inte förhandla och i efterhand komma med rabatter. Du kan bara ändra uppenbara felräkningar.
Anbud i rätt tid
För sent inkomna anbud tas ej upp till prövning.
Påpeka oklarheter eller fel i underlaget
Ta genast kontakt med kontaktpersonen för upphandlingen. Detta är mycket viktigt. Om synpunkter anmärks i tid kan det göras förtydliganden eller rättelser.
Kontakt
-
Christian Sjöström
Inköps- och upphandlingssamordnare
E-post till Christian Sjöström
Telefon 010-2238220
Tack för din medverkan
Berätta hur vi kan göra den här sidan bättre. Dina synpunkter är värdefulla för oss och din medverkan hjälper oss att förbättra webbplatsen.
Tyvärr kan vi inte svara på dina synpunkter här. Om du har en fråga som du vill ha svar på kan du gå via kontaktinformation.