Kontakta oss

Om du vill komma i kontakt med oss är du välkommen att ringa, mejla eller skicka brev. Du kan också besöka oss på Riskvarnen i Kalmar.

Ring växeln

010 223 80 00
Växeln är öppen måndag-fredag klockan 08.00 - 16.30

Skicka e-post

kalmar@lansstyrelsen.se

Om du vill skicka e-post till någon av våra medarbetare skriver du enligt principen: fornamn.efternamn@lansstyrelsen.se (observera att vissa medarbetare har en initial i sin e-postadress).

Länsstyrelsen Kalmar län
391 86 Kalmar

Regeringsgatan 1
392 31 Kalmar

Du faxar oss på nummer:

010 223 81 10  

Teletal

020 - 22 11 44
Utomlands är telefonnumret 0046 - 8 21 11 19

Öppettider
Måndag–fredag klockan 08.00-20.00.
Lördag–söndag, helgdag: öppet 12.00-16.00.

Om teletal
Tjänsten är kostnadsfri och du behöver inget tillstånd för att använda den. Du ringer med din fasta telefon eller mobil. En tolk följer med i samtalet och hjälper dig att:

  • tolka otydligt tal och svåra ord
  • ge stöd för minnet
  • anteckna vad som sägs och skickar det till dig
  • ta dig genom telefonväxlar.

Läs mer på teletal.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Bildtelefoni

Erbjuder förmedling och distanstolkning av samtal via teckenspråkstolk. Du som använder teckenspråk ringer in till tjänsten via din dator eller bildtelefon. Du som använder tal ringer via en taltelefon. Tjänsten är kostnadsfri.

Läs mer på bildtelefoni.netlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Texttelefoni

Förmedlar samtal mellan texttelefoner och taltelefoner. Samtalen förmedlas ordagrant, neutralt och under total sekretess. Du kan få samtal förmedlade på svenska och engelska, men ej översatta. Tjänsten är kostnadsfri.

Läs mer på texttelefoni.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Länsstyrelsen Kalmar län
FE 206
838 73 Frösön

Vi använder e-faktura, och skanning sker hos ett externt företag.

Betalningsvillkor

  • Betalningsvillkor inom staten är 30 dagar netto
  • Inga faktura- eller expeditionsavgifter godtas
  • Referens ska anges på fakturan (beställarens för- och efternamn)

 

 

202100-2304

Avgifter för ansökan bankgiro: 5050-1972
Deponering av medel bankgiro: 590-0030
Övrigt bankgiro: 5050-1964

Var noggrann med att ange vad inbetalningen gäller, gärna diarienummer om sådant finns samt vem som är avsändare.

Tillhör du en av Sveriges fem nationella minoriteter; judar, romer, sverigefinnar, samer eller tornedalingar? Då har du stärkta rättigheter och möjligheter i din kontakt med oss.

Du har rätt att bli informerad om dina rättigheter, oavsett vilket nationellt minoritetsspråk du talar och var du bor i Sverige. Du som bor i en kommun i ett förvaltningsområde har även rätt att kommunicera med oss på ditt språk i både tal och skrift.

Nationella minoriteter

Brev och e-post till myndigheten

Allmänheten och massmedia kan ha rätt att läsa ditt brev eller e-postmeddelande till Länsstyrelsen.

Hur hanteras elektronisk post i förhållande till vanlig post, och vem besvarar den?

Har du frågor till Länsstyrelsen ska du i första hand söka den enhet som handlägger ärendetypen du vill veta mer om. Detta genom att ringa växeln. Brev, telefax eller e-post ska du skicka till myndighetens huvudadress (kalmar@lansstyrelsen.se).

E-post (liksom fax) betraktas normalt på samma sätt som vanlig post, det vill säga som en allmän handling enligt kapitel 2 i tryckfrihetsförordningen. Detta innebär bland annat att den är offentlig och att allmänheten och massmedierna har rätt att ta del av innehållet. All post till länsstyrelsen registreras i vårt diarium, sedan skickas den vidare till den avdelning eller person som är berörd.

Det finns inget formellt krav på att man ska ange sitt namn när man skriver till en myndighet. Men om du vill att vi ska göra något som rör dig eller ditt ärende räcker det inte med att enbart känna till din e-postadress. Du måste lämna åtminstone för- och efternamn, och gärna även postadress eller telefonnummer. Om du frågar efter ett specifikt ärende som rör dig bör du också ange diarienummer och person- eller organisationsnummer för att vi snabbare ska kunna ge dig ett korrekt svar.

E-post till enskild tjänsteman

För att undvika risken att ditt brev blir liggande oläst under en längre tid, exempelvis på grund av semester eller liknande, bör du skicka ditt e-postmeddelande till vår huvudadress. Då vidarebefordras det till rätt person.

För direktkontakt via e-post med tjänsteman på Länsstyrelsen används principen fornamn.efternamn@lansstyrelsen.se (å och ä ersättas av a medan ö ersätts av o). Om två personer på länsstyrelsen har samma namn används även initial från ett mellannamn.

För att undvika skräppost, så kallad spam, anges inga personliga e-postadresser som länkar på denna webbplats. Vi använder i stället ett kontaktformulär som går till en gruppbrevlåda och detta skickas sedan vidare till berörd avdelning eller person.

​Har du skyddade personuppgifter och behöver kommunicera med oss via post eller e-post? Ange då tydligt att du har skyddade personuppgifter. Skriv gärna i början av ditt brev eller mejl att det innehåller skyddade personuppgifter.

Besök oss

Regeringsgatan 1
392 31 Kalmar

Länk till hitta.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Öppettider

Måndag-fredag 08.00–15.00

Sommartider

Måndag-fredag 8.00–12.00 (vecka 26 till 32).

Besök vid övriga tider enligt överenskommelse.

 

  • Trettondagsafton 08.00–12.00
  • Skärtorsdag 08.00–14.00
  • Valborgsmässoafton (tisdag-torsdag) 08.00–14.00
  • Valborgsmässoafton som infaller på en fredag 08.00–12.00
  • Dagen före Alla helgons dag 08.00–12.00
  • Den 23 december som infaller på en fredag 08.00–12.00
  • Julafton, nyårsafton, midsommarafton och övriga röda dagar har vi stängt
  • Klämdagar (arbetsdag som infaller mellan två helgdagar) har Länsstyrelsen begränsad bemanning och öppet 09.00–11.00

Från flygplatsen

Från Kalmar Öland Airport åker du busslinje 402 till hållplats Kalmar Central. Från centralstationen är det sedan 5-10 minuters promenad till Länsstyrelsen. Gå längs Skeppsbrogatan österut.

Med tåg eller regionalbuss

Till järnvägsstationen och bussterminalen (Kalmar Central) finns flera dagliga förbindelser från/till flera hållplatser inom och utom länet. Från Kalmar Central är det 5-10 minuters promenad till Länsstyrelsen. Gå längs Skeppsbrogatan österut.

Med lokalbuss

Den busshållplats som ligger närmast Länsstyrelsen är Skeppsbron, men hit går endast närtrafiklinje 421/422. Annars är det Kalmar Central som gäller. Där har alla bussar sin slutstation.

Med bil

Parkeringsplatser finns framför och bredvid länsstyrelsehuset samt på flera angränsande gator.

Om du kommer norrifrån
Sväng av E22:an vid trafikplats Ölandsleden (norra avfarten). Kör på Ölandsleden och ta avfarten mot Kalmar Centrum. Fortsätt rakt fram på Ängöleden (cirka 2 kilometer) och följ sedan vägen när den svänger höger in på Fiskaregatan.

Sväng första vänster in på Proviantgatan och ta vänster när du kommer ner på sista gatan innan vattnet (Skeppsbrogatan). På vänster sida ligger nu Kalmarsalen. Följ vägen till vänster in på Landshövdingegatan och ta första höger in på Södra Långgatan. Första höger därefter är Regeringsgatan.

Om du kommer söderifrån
Välja första avfarten (trafikplats Kalmar S) och köra Södra vägen cirka 3 kilometer till korsningen med Skeppsbrogatan. Sväng sedan vänster. Du passerar nu Turistbyrån på din högra sida.

Följ vägen när den svänger vänster in på Landshövdingegatan och ta sedan första höger in på Södra Långgatan. Första höger därefter är Regeringsgatan.

Med cykel

Kalmar är en cykelvänlig stad med många separata cykelbanor. Du som cyklar till oss kan parkera din cykel i ett av våra cykelställ. Dessa finns på innergården bakom länsstyrelsehuset (infart från Landshövdingegatan/Södra Långgatan).

Kontakt

Länsstyrelsen Kalmar län

Besöksadress: Regeringsgatan 1, Kalmar

Telefon: 010 223 80 00