Kontakta oss

Om du vill komma i kontakt med oss är du välkommen att ringa, mejla eller skicka brev. Du kan också besöka oss på Riskvarnen i Kalmar.

Ring växeln

010 223 80 00
Växeln är öppen måndag-fredag klockan 08.00 - 16.30.

Skicka brev eller paket

Postadress:
Länsstyrelsen Kalmar län
391 86 Kalmar

Leveransadress:
Regeringsgatan 1
392 31 Kalmar

Skicka e-post

kalmar@lansstyrelsen.se

Om du vill skicka e-post till någon av våra medarbetare skriver du enligt principen: fornamn.efternamn@lansstyrelsen.se (observera att vissa medarbetare har en initial i sin e-postadress).

Bifoga filer i e-post

Vi tar gärna emot handlingar via e-post. Vi har en digital ärendehantering och det underlättar för oss att slippa skanna pappershandlingar. Vänligen uppge ärendenummer om det gäller ett pågående ärende.

Ska du skicka stora filer? Det går alldeles utmärkt. Skicka e-post till kalmar@lansstyrelsen.se och be om inbjudan till tjänsten Filskick. Då kan du skicka e-post på 10 mb eller mer till oss.

Landshövding
Thomas Carlzon, 010-223 82 05

Länsråd
Malin Almqvist, 010-223 82 09

Utveckling och landsbygd

Avdelningschef

Karin Bergman, 010-223 85 01

Enhetschefer
Utvecklingsenheten: Agneta Gustafsson, 010-223 83 11, 070-640 70 77
Lantbruksenheten: Magnus Holmgren, 010-223 83 50 och Karl Nordström, 010-223 85 77
Djurenheten: Gunilla E Johansson, 010-223 84 10
Naturskyddsenheten: vakant
Naturskötselenheten: Åsa Johansson, 010-223 85 11


Tillväxt och miljö


Avdelningschef

Eva Brynolf: 010-223 84 01

Enhetschefer
Miljöenheten: Åsa Axheden, 010-223 85 74
Vattenmyndighetens kansli: Irene Bohman, 010-223 84 12
Vattenenheten: Henrik Andersson, 010-223 84 15
Samhällsbyggnadsenheten: Pär Hansson, 010-223 84 20
Kulturmiljöenheten: Birgitta Eriksson, 010-223 84 11
Enheten för social hållbarhet: Martina Almqvist, 010-223 84 41


Verksamhetsstöd


Avdelningschef

Christoffer Nikolausson, 010-223 82 27

Enhetschefer
HR- och ekonomienheten: Sofia Arbin, 010 223 8127
Kommunikationsenheten: Christina Karlberg, 010-223 82 45, 072-207 42 39
Krisberedskapsenheten: Ana Norlén, 010-223 84 80
Rättsenheten: Anna Mäki, 010-223 84 60

Om du vill anmäla att djur far illa ringer du till Länsstyrelsens djurskyddshandläggare på telefon 010-223 80 00. Du kan också anmäla via vårt webbformulär, det är viktigt att lämna så pass mycket uppgifter att anmälan går att kontrollera.

Om du vill vara anonym ska du inte presentera dig med namn.

Telefonen är öppen vardagar 9-12.

Under övrig tid kan Polisen kontaktas på telefon 114 14 om situationen för djuren anses vara så akut att anmälan inte kan vänta till nästa vardag.

Om ditt ärende rör jakt och vilt ska du ringa vår växel på 010-223 80 00.

Länsstyrelsen ansvara för djurskydd där fokus ligger på att se till att djuren sköts på ett bra sett men även för lagen om tillsyn av hundar och katter där fokus ligger på exempelvis lösspringande hundar som kan utgöra en fara för allmänheten samt aggressiva hundar som kanske till och med har angripit andra hundar och människor, anmälan ska gå via polisen.

Länsstyrelsen ansvarar inte för alla djurfrågor.

  • Om anmälan gäller djur som är störande för omgivningen till exempel skällande hundar, ska kommunen kontaktas.
  • Vi ansvarar inte för vilda djur. Om du hittar skadat vilt kontaktar du Polisen genom att ringa 114 14.

Vi ser gärna att du skickar fakturor elektroniska till oss eftersom det är bättre för miljön och enklare att hantera. Skicka helst fakturan via PEPPOL:s nätverk. Vi accepterar inte pdf-fakturor.

Skicka e-faktura till Länsstyrelsen Kalmar län

Vi använder Statens servicecenters e-handelstjänst i Visma Proceedo med systemleverantör Visma Commerce.

I första hand vill vi att elektroniska fakturor skickas via PEPPOL men det finns fler alternativ att skicka Svefakturor/E-faktura till oss.

Skicka e-faktura (svefaktura) via PEPPOL

Adress i PEPPOL: 0007:2021002304

Vi tar emot:

  • Svefaktura 1.0 (SFTI:s enkla faktura)
  • Svefaktura 5A 2.0 (faktura och kreditnota).

Mer information om PEPPOL och E-faktura/Svefaktura
E-handel och e-faktura (DIGG Myndigheten för digital förvaltning)länk till annan webbplats

Skicka e-faktura (svefaktura) via transportprofil Bas

Tekniska uppgifter

E-fakturaformat: SFTI Svefaktura

Partsidentitet: 2021002304 (vårt organisationsnummer)

Transportmetod: Protokoll - SFTI Transportprofil BAS

GLN: 7340093200523

Teknisk mottagningsadress:
https://www.proceedo.net/ebms/in/1020


Köper ni tjänster från en VAN-operatör idag så tar ni kontakt med dem. Operatören behöver registrera vår partsidentitet och vår mottagningsadress i sitt register för att er kundfaktura ska nå oss. De flesta operatörer har stöd för standarden (SFTI Transportprofil BAS 2.0) då den utgör basen i dagens infrastruktur för elektroniska fakturor.

Vissa leverantörer väljer att själv bygga en mjukvara som kan skicka elektroniska fakturor med SFTI:s Transportprofil BAS 2.0. Denna mjukvara ska då skicka fakturorna till den mottagningsadress och partsidentitet som finns angivet ovan.


Skicka e-faktura (svefaktura) via vissa operatörer

Om du idag använder någon av följande operatörer för att skicka e-fakturor kan ni låta dessa förmedla fakturor även till oss:

  • In Exchange
  • Pagero
  • Visma SPCS
  • Crediflow
  • Tieto
  • BGC (SEB, Handelsbanken; Swedbank, Danske bank)

En förutsättning är att fakturorna skickas i formatet SFTI Svefaktura. Du kontaktar aktuell operatör och anmäler att fakturorna ska skickas till oss via Statens servicecenter.

Skicka e-faktura (svefaktura) via Länsstyrelsens leverantörsportal

Om du inte har möjlighet att skicka elektroniska fakturor kan ni kostnadsfritt använda vår leverantörsportal för att registrera dem manuellt. Kontakta oss via ekonomi.kalmar@lansstyrelsen.se så skickar vi en inbjudan till leverantörsportalen.

Skicka e-faktura (svefaktura) via andra kommunikationslösningar

Vi använder oss av Statens servicecenters e-handelstjänst och systemleverantören Visma Commerce för att ta emot e-fakturor. Din leverantör av e-fakturatjänster kan eventuellt ha fler möjligheter utöver PEPPOL att skicka e-fakturor till Visma Commerce.

Avgifter för ansökan bankgiro: 5050-1972
Deponering av medel bankgiro: 590-0030
Övrigt bankgiro: 5050-1964

Var noggrann med att ange vad inbetalningen gäller, gärna diarienummer om sådant finns samt vem som är avsändare.

Teletal

020 - 22 11 44
Utomlands är telefonnumret 0046 - 8 21 11 19

Öppettider
Måndag–fredag klockan 08.00-20.00.
Lördag–söndag, helgdag: öppet 12.00-16.00.

Om teletal
Tjänsten är kostnadsfri och du behöver inget tillstånd för att använda den. Du ringer med din fasta telefon eller mobil. En tolk följer med i samtalet och hjälper dig att:

  • tolka otydligt tal och svåra ord
  • ge stöd för minnet
  • anteckna vad som sägs och skickar det till dig
  • ta dig genom telefonväxlar.

Läs mer på teletal.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Bildtelefoni

Erbjuder förmedling och distanstolkning av samtal via teckenspråkstolk. Du som använder teckenspråk ringer in till tjänsten via din dator eller bildtelefon. Du som använder tal ringer via en taltelefon. Tjänsten är kostnadsfri.

Läs mer på bildtelefoni.netlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Texttelefoni

Förmedlar samtal mellan texttelefoner och taltelefoner. Samtalen förmedlas ordagrant, neutralt och under total sekretess. Du kan få samtal förmedlade på svenska och engelska, men ej översatta. Tjänsten är kostnadsfri.

Läs mer på texttelefoni.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Tillhör du en av Sveriges fem nationella minoriteter; judar, romer, sverigefinnar, samer eller tornedalingar? Då har du stärkta rättigheter och möjligheter i din kontakt med oss.

Du har rätt att bli informerad om dina rättigheter, oavsett vilket nationellt minoritetsspråk du talar och var du bor i Sverige. Du som bor i en kommun i ett förvaltningsområde har även rätt att kommunicera med oss på ditt språk i både tal och skrift.

Nationella minoriteter

Brev och e-post till myndigheten

Allmänheten och massmedia kan ha rätt att läsa ditt brev eller e-postmeddelande till Länsstyrelsen.

Hur hanteras elektronisk post i förhållande till vanlig post, och vem besvarar den?

Har du frågor till Länsstyrelsen ska du i första hand söka den enhet som handlägger ärendetypen du vill veta mer om. Detta genom att ringa växeln. Brev, telefax eller e-post ska du skicka till myndighetens huvudadress (kalmar@lansstyrelsen.se).

E-post (liksom fax) betraktas normalt på samma sätt som vanlig post, det vill säga som en allmän handling enligt kapitel 2 i tryckfrihetsförordningen. Detta innebär bland annat att den är offentlig och att allmänheten och massmedierna har rätt att ta del av innehållet. All post till länsstyrelsen registreras i vårt diarium, sedan skickas den vidare till den avdelning eller person som är berörd.

Det finns inget formellt krav på att man ska ange sitt namn när man skriver till en myndighet. Men om du vill att vi ska göra något som rör dig eller ditt ärende räcker det inte med att enbart känna till din e-postadress. Du måste lämna åtminstone för- och efternamn, och gärna även postadress eller telefonnummer. Om du frågar efter ett specifikt ärende som rör dig bör du också ange diarienummer och person- eller organisationsnummer för att vi snabbare ska kunna ge dig ett korrekt svar.

E-post till enskild tjänsteman

För att undvika risken att ditt brev blir liggande oläst under en längre tid, exempelvis på grund av semester eller liknande, bör du skicka ditt e-postmeddelande till vår huvudadress. Då vidarebefordras det till rätt person.

För direktkontakt via e-post med tjänsteman på Länsstyrelsen används principen fornamn.efternamn@lansstyrelsen.se (å och ä ersättas av a medan ö ersätts av o). Om två personer på länsstyrelsen har samma namn används även initial från ett mellannamn.

För att undvika skräppost, så kallad spam, anges inga personliga e-postadresser som länkar på denna webbplats. Vi använder i stället ett kontaktformulär som går till en gruppbrevlåda och detta skickas sedan vidare till berörd avdelning eller person.

​Har du skyddade personuppgifter och behöver kommunicera med oss via post eller e-post? Ange då tydligt att du har skyddade personuppgifter. Skriv gärna i början av ditt brev eller mejl att det innehåller skyddade personuppgifter.

Besök oss

Regeringsgatan 1
392 31 Kalmar

Länk till hitta.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Öppettider

Måndag-fredag 08.00–15.00

Sommartider

Måndag-fredag 8.00–12.00 (vecka 26 till 32).

Besök vid övriga tider enligt överenskommelse.

  • Trettondagsafton 08.00–12.00
  • Skärtorsdag 08.00–14.00
  • Valborgsmässoafton (tisdag-torsdag) 08.00–14.00
  • Valborgsmässoafton som infaller på en fredag 08.00–12.00
  • Dagen före Alla helgons dag 08.00–12.00
  • Den 23 december som infaller på en fredag 08.00–12.00
  • Julafton, nyårsafton, midsommarafton och övriga röda dagar har vi stängt
  • Klämdagar (arbetsdag som infaller mellan två helgdagar) har Länsstyrelsen begränsad bemanning och öppet 09.00–11.00

Från flygplatsen

Från Kalmar Öland Airport åker du busslinje 402 till hållplats Kalmar Central. Från centralstationen är det sedan 5-10 minuters promenad till Länsstyrelsen. Gå längs Skeppsbrogatan österut.

Med tåg eller regionalbuss

Till järnvägsstationen och bussterminalen (Kalmar Central) finns flera dagliga förbindelser från/till flera hållplatser inom och utom länet. Från Kalmar Central är det 5-10 minuters promenad till Länsstyrelsen. Gå längs Skeppsbrogatan österut.

Med lokalbuss

Den busshållplats som ligger närmast Länsstyrelsen är Skeppsbron, men hit går endast närtrafiklinje 421/422. Annars är det Kalmar Central som gäller. Där har alla bussar sin slutstation.

Med bil

Parkeringsplatser finns framför och bredvid länsstyrelsehuset samt på flera angränsande gator.

Om du kommer norrifrån
Sväng av E22:an vid trafikplats Ölandsleden (norra avfarten). Kör på Ölandsleden och ta avfarten mot Kalmar Centrum. Fortsätt rakt fram på Ängöleden (cirka 2 kilometer) och följ sedan vägen när den svänger höger in på Fiskaregatan.

Sväng första vänster in på Proviantgatan och ta vänster när du kommer ner på sista gatan innan vattnet (Skeppsbrogatan). På vänster sida ligger nu Kalmarsalen. Följ vägen till vänster in på Landshövdingegatan och ta första höger in på Södra Långgatan. Första höger därefter är Regeringsgatan.

Om du kommer söderifrån
Välja första avfarten (trafikplats Kalmar S) och köra Södra vägen cirka 3 kilometer till korsningen med Skeppsbrogatan. Sväng sedan vänster. Du passerar nu Turistbyrån på din högra sida.

Följ vägen när den svänger vänster in på Landshövdingegatan och ta sedan första höger in på Södra Långgatan. Första höger därefter är Regeringsgatan.

Med cykel

Kalmar är en cykelvänlig stad med många separata cykelbanor. Du som cyklar till oss kan parkera din cykel i ett av våra cykelställ. Dessa finns på innergården bakom länsstyrelsehuset (infart från Landshövdingegatan/Södra Långgatan).

Kontaktuppgifter till handläggare

Det finns ingen lista på webbplatsen med kontaktuppgifter till alla handläggare på Länsstyrelsen. Du hittar kontaktuppgifter till resursbrevlåda eller handläggare längst ner på våra webbsidor.

Kontakt

Länsstyrelsen Kalmar län

Besöksadress: Regeringsgatan 1, Kalmar

Telefon: 010 223 80 00