Matrunda Kalmar län

Matrunda Kalmar län är en helg för alla matentusiaster, foodies och alla som är nyfikna på den lokala maten. Under två dagar i september sluter gårdsbutiker, mathantverkare, caféer och restauranger på landsbygden samman under initiativet Matrunda Kalmar län för att lyfta sig och sina lokala erbjudanden.

Tack för ditt deltagande och engagemang

Matrunda Kalmar län 2023 genomfördes den 9–10 september och är nu slut för den här gången. Vi vill rikta ett stort tack till alla deltagare, för ditt engagemang och deltagande. Inom kort kommer vi på Landsbygdsutvecklingsenheten skicka ut en enkät där du ombeds att besvara din upplevelse av helgen. När enkäten sammanställts och utvärderat bjuds du som deltog in till en utbytes- och erfarenhetsträff. Träffen anordnas som ett hybridmöte, du kan alltså delta fysiskt, men även delta digitalt via Skype. Mer information om enkäten och träffen kommer att mejlas ut inom kort.

Har du frågor, idéer eller synpunkter är du välkommen att kontakta oss.

Bildkollage med olika foton som visar mathantverk och råvaror.

Besökare och invånare bjuds in att utforska, smaka, dofta och uppleva både välbekanta favoritställen och nya pärlor bland ca 60 deltagande gårdsbutiker och mathantverkare. #matrundakalmarlän | #matrunda | #mathantverk

En upptäcktsresa i lokala smaker

Syftet med matrundan är att få fler att upptäcka det fantastiska utbudet av lokal mat i länet. Att inspirera fler att handla lokalt är viktigt då det innebär möjlighet till fler arbetstillfällen, en hållbar livsmedelsförsörjning och en blomstrande landsbygd. Men förstås också till njutning i form av både råvaror och förädlade produkter såsom grönsaker, drycker, kött, honung, sylter, chutneys, ostar och andra mejeriprodukter, bröd och bakverk med mera.

Digital karttjänst med deltagande företag

Här hittar du en digital karta med mathantverkare, restauranger och gårdsbutiker som deltog under matrundan 2023. Vänligen observera att många av de företag som finns med på kartan har fortsatt öppet under sensommaren och hösten - dock med varierande öppettider. Är du nyfiken på att besöka företagen som medverkade i årets matrunda är det bra om du besöker respektive företags hemsida eller Facebooksida för aktuella öppettider.

Karta över deltagare Matrunda Kalmar län 2023 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Anmäl ditt företag här

Det är viktigt att du fyller i en giltig e-postadress för att du ska få en bekräftelse på din anmälan.

Det är inte tillåtet att göra anmälningar längre. Sista anmälningsdag var den 23 maj och efteranmälningar mottogs till den 14 augusti. Välkommen med din intresseanmälan inför 2024!

Villkor för deltagande i Matrunda 2023

Genom min anmälan försäkrar jag att:

• Min verksamhet är ett landsbygdsföretag med F-skattsedel.
  • Jag klarar Länsstyrelsens djurskyddstillsyn (gäller dig som har djur).
  • Mina erbjudanden är producerade i enighet med Livsmedelverkets krav på livsmedelshygien och jag klarar kommunens livsmedelstillsyn.
  • Matrundan fokuserar på att lyfta den lokala maten. Min verksamhet och mina erbjudanden fokuserar huvudsakligen på lokal mat och mathantverk. Jag säljer eller serverar produkter som jag själv har odlat eller förädlar själv råvaror från länet eller Sverige (choklad, kaffe hantverksmässigt med mera är okej) eller säljer varor som kommer från Sverige.
  • Min verksamhet håller öppet under hela Matrunda 2023, 9-10 september, lördag till söndag 10.00-16.00 båda dagarna.
  • Jag är medveten om att om jag samlar fler försäljare hos mig ska de meddelas till Länsstyrelsen.
  • Jag ansvarar själv för försäkring som täcker de aktiviteter som jag ordnar under Matrunda Kalmar län.

Matrundan är en aktivitet arrangerad av Länsstyrelsen inom arbetet för den regionala livsmedelsstrategin och finansieras via landsbygdsprogrammet.

Allan Widman

Regeringsgatan 1, Kalmar