Snöfall i Kalmar länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuell vädervarning.

Pågående och kommande arbete med förorenade områden

Pågående arbete

Arbetet med förorenade områden sker på flera nivåer bland annat genom inventering, undersökningar och utredningar och åtgärder. Information om vad som pågår just nu i arbetet med förorenade områden och vad som planeras för de kommande åren.

Inventering

I nuläget är inventeringen från länsstyrelsen sida i stort slutförd. Riskklassningarna uppdateras då mer information kommer fram om objekten.

Undersökningar och utredningar

Länsstyrelsen söker och fördelar statliga bidrag till utredningar och undersökningar av områden som kan vara förorenade och där betalningsansvarig saknas. I de fall inte länsstyrelsen själv genomför de inledande underökningarna är kommunerna huvudmän och handlar upp undersökningarna. I vissa fall kan Sveriges Geologiska Undersökning agera huvudman. Naturvårdsverket kan lämna bidrag för dessa undersökningar och utredningar.

Nedan listas de utredningar som pågår både genom bidrag från Naturvårdsverket och genom tillsyn.

Typ av undersökning

Kalmar

Nedsjön

Inte rangordnad

Undersökning genomförd men åtgärd är inte påbörjad

Typ av undersökning

Smålandshyttan

Förstudie

Ljungbyån

Nybro

Lyckebyån

Orrefors glasbruk

Åtgärder

Länsstyrelsen söker och fördelar statliga bidrag och stöd även för åtgärder. Nedan listas de objekt där åtgärdsförberedelse, åtgärd eller åtgärdsuppföljning sker just nu.

Åtgärdsförberedelser/ Åtgärd/Åtgärdsuppföljning

Helgenäs hamn

Västervik

Impregneringsverket Södra Vi

Vimmerby

Impregneringsverket Hultsfred

Åtgärdsförberedelser, djupa föroreningar

Rasslebygds avfallsdeponi

Åtgärdsförberedelse

Verda Träindustrier

Kopparverket

Passaden

Borgholm

Vassmolösa Ångsåg

Kalmar

Oskarshamns hamnbassäng

Åtgärdsuppföljning

Kommande arbete

Länsstyrelsen arbetar i första hand med att undersöka, utreda och åtgärda de mest prioriterade förorenade områdena i länet. Länsstyrelsen arbetar också aktivt med att driva undersökningar via tillsyn. Framför allt utgår Länsstyrelsen från prioriteringslistan men även andra objekt kan vara aktuella, exempelvis vid exploatering.

Inventering av PFAS-förorenade områden

PFAS (per- eller polyfluorerade ämnen) är hälso- och miljöfarligt i mycket låga halter och bryts inte ner i miljön. I många dricksvattentäkter, både yt- och grundvatten, hittas PFAS vilket kan medföra att råvattnet måste renas. Det är därför högt prioriterat att utreda och åtgärda områden som är förorenade av PFAS för att minska spridningen.

PFAS i miljön kommer i första hand från användningen av brandsläckningsskum. Förutom räddningstjänsternas brandövningsplatser finns det brandövningsplatser på flygflottiljer, flygplatser, större kemiindustrier och raffinaderier. Vid petrokemisk industri finns ofta fasta installationer med släckskum. Avfallsanläggningar, inklusive deponier, och avloppsreningsverk är också källor till PFAS.

Länsstyrelsen prioriterar att PFAS ska utredas och åtgärdas vid dessa verksamheter.

Inventering av sediment

Sediment är en viktig del i det akvatiska ekosystemet eftersom de utgör habitat för bottenlevande växter och djur. Föroreningar som ansamlats i sediment är ett hot mot vattenmiljön och de organismer som lever där och kan även sprida sig vidare i näringskedjan till fiskätande djur och människor.

Under senare år har förorenade sediment uppmärksammats bland annat genom regeringsuppdraget om förorenade sediment, kallat RUFS. Naturvårdsverket har tillsammans med Sveriges geologiska undersökning, Sveriges geotekniska institut, Havs- och vattenmyndigheten och länsstyrelserna fått i uppdrag av regeringen att förbättra kunskapen om förorenade sediment i sjöar, vattendrag och kustområden.

Länsstyrelsen har länge arbetat med förorenade sedimentområden. Åtgärder har genomförts vid 4 sedimentområden och huvudstudier har även genomförts eller pågår vid ytterligare 5 sedimentområden.

Miljöenheten

Länsstyrelsen Kalmar län