Bidrag för att utveckla kapacitet och beredskap i mottagandet av nyanlända

Länsstyrelsen kan ge ersättning till kommuner som vill utveckla kapacitet och beredskap i mottagandet av nyanlända personer och ensamkommande barn. Vi kan även ge ersättning för att utveckla samverkan mellan kommuner samt mellan kommuner och andra aktörer i syfte att underlätta etableringen i samhället.

Särskild nationell utlysning 2024

Under 2024 anordnar Länsstyrelsen en särskild nationell utlysning med anledning av utmaningarna att behålla beredskap och kapacitet även vid lågt mottagande av nyanlända och ensamkommande barn. Den nationella utlysningen omfattar totalt 3 miljoner kronor och kan finansiera:

• insatser för samverkan
  • utveckling av insatser
  • spridning av insatser
  • metoder för att behålla kapacitet och beredskap vid lågt mottagande av nyanlända och ensamkommande barn.

Ansökningsperiod

Du kan ansöka om bidraget under perioden 1 mars–20 juni 2024.

Bidraget kan bara användas till insatser som uppfyller något av följande krav:

• Insatsen genomförs i samverkan mellan kommuner/kommunalförbund i minst två län.
  • Insatsen är av länsöverskridande/nationell karaktär.
  • Resultatet av insatsen involverar kommuner i minst två län.

Insatser som får bidrag kan påbörjas som tidigast den 20 september 2024. Bidrag beviljas i första hand för insatser som genomförs 2024 och 2025. Senare insatser för år 2026 kan beviljas om bedömningen är att insatsen är särskilt angelägen.

Skicka din ansökan till Länsstyrelsen i Jönköpings län genom e-tjänsten:

Ansök om bidrag för att utveckla kapacitet och beredskap i mottagandet av nyanlända Länk till annan webbplats.

Vägledning för ansökan av nationell utlysning av § 37-medel 2024 Pdf, 239.1 kB.

Vi rekommenderar att du kontaktar Länsstyrelsen i Jönköpings län för dialog och ytterligare information om utlysningen.

Ola Olsson

Samordnare Statsbidragshantering, Länsstyrelsen i Jönköpings län

E-post: ola.olsson@lansstyrelsen.se

Telefon: 010-223 64 62

Länsstyrelsen fördelar medel till kommuner och kommunalförbund för verksamhet och samverkan som väsentligt bidrar till att underlätta bosättning och öka mottagningskapaciteten i kommunerna.

Under 2024 förfogar länsstyrelserna över 40 miljoner för fördelning.

Målgrupp för insatserna

Insatserna ska vända sig till nyanlända personer med uppehållstillstånd eller till ensamkommande barn som är asylsökande eller har uppehållstillstånd.

Anmäl dig till utlysningsträff statsbidrag inom integration den 5 mars

Till träffen välkomnar vi representanter för kommuner, kommunalförbund och organisationer inom civilsamhället som vill söka projektmedel för insatser för asylsökande, personer med uppehållstillstånd enligt massflyktsdirektivet, nyanlända personer och ensamkommande barn.

Utlysning av §37-medel 2024

Länsstyrelsen Kalmar län kan fördela cirka 1 380 000 miljoner kronor. Sista ansökningsdag är 26 april 2024. Ansökan ska göras via länsstyrelsens e-tjänst, se nedanstående ruta.

När Länsstyrelsen granskar del- och slutrapporter görs en bedömning av hur insatsen uppfyller syfte och mål. Länsstyrelsen tittar även på om statsbidraget använts som planerat för att uppfylla insatsens syfte och på ett sätt som är förenligt med ersättningsförordningen (2010:1122).

Om det finns några förändringar i insatsen tar Länsstyrelsen ställning till om de är rimliga eller om det kan finnas skäl att återkräva medel.

Viktiga frågor att fundera kring vid del- och slutrapport är därför:

• Har insatsen uppfyllt det syfte och mål som formulerades i ansökan?
  • Har insatsen nått ut till de målgrupper som avsetts?
  • Har insatsen följt villkoren i beslutet och förordningen (2010:1122)?
  • Har det skett några förändringar av insatsen i jämförelser med beviljad ansökan? Finns andra avvikelser från projektplanen? Är förändringarna motiverade? Har eventuella förändringar först godkänts av Länsstyrelsen?
  • Har de beviljade medel använts för de ändamål som angetts i ansökan? Är eventuella förändringar motiverade? Har eventuella förändringar först godkänts av Länsstyrelsen?
  • Går det att tyda alla enskilda transaktioner i huvudboken?
  • Har budgetposterna kontrollräknats?

Vänligen notera att eventuella ändringar av insatser ska först kommuniceras och godkännas av Länsstyrelsen.

Länsstyrelsen Kalmar län

Besöksadress: Regeringsgatan 1, Kalmar