Samfällighetsföreningar

Är du medlem i en samfällighetsförening? Länsstyrelsen hjälper till om din förening saknar förmåga att besluta om föreningsstämma eller om en syssloman behövs i föreningen. Det är också Länsstyrelsen som tar emot ansökningar om att upplösa en samfällighetsförening.

En samfällighet är mark, rättigheter eller anläggningar som gemensamt tillhör flera fastighetsägare. Fastighetsägarna kan sköta om samfälligheten genom en samfällighetsförening, som registreras hos Lantmäterimyndigheten i Örebro län. Länsstyrelsen hjälper till och kan fatta beslut i frågor som handlar om styrelsen och utlysning av föreningsstämma.

Länsstyrelsen hjälper till i följande ärenden:

  • beslutar att styrelsen ska ha fler ledamöter än vad som står i stadgarna
  • utser en eller flera ledamöter till styrelsen
  • utser en syssloman
  • beslutar vilket arvode sysslomannen ska få
  • utlyser föreningsstämma
  • avgör om föreningen kan upplösas.

Fler ledamöter i styrelsen

Om samfällighetens styrelsearbete inte fungerar tillfredsställande och det finns skäl att besluta om fler ledamöter än vad som står i stadgarna kan medlemmar ansöka om det hos Länsstyrelsen. Om vi beslutar att styrelsen ska ha fler ledamöter räknas det beslutet som en ändring i stadgarna.

Utse ledamöter till styrelsen

Ledamöter till styrelsen ska väljas under föreningsstämman. Om stämman inte kan välja tillräckligt många ledamöter kan Länsstyrelsen utse en ledamot. I särskilda fall kan vi utse flera ledamöter.

De ledamöter som Länsstyrelsen utser har rätt till arvode. Vi tar beslut om hur stort arvodet ska vara.

Om styrelsen inte är beslutsför

För att styrelsen ska kunna sköta föreningen och fatta beslut måste den vara beslutsför. Det innebär att det ska finnas tillräckligt många ledamöter i styrelsen. Hur många ledamöter som behövs för att styrelsen ska kunna fatta beslut står i stadgarna.

Om styrelsen inte är beslutsför, eller om föreningen helt saknar styrelse, kan Länsstyrelsen utse en syssloman. En syssloman hjälper föreningen i juridiska och ekonomiska frågor. Sysslomannen ersätter i första hand den ledamot som saknas, och när det inte finns någon styrelse överhuvudtaget tar sysslomannen över allt styrelsearbete. Sysslomannens främsta uppgift är se till att styrelsen blir beslutsför.

Sysslomannen får ett arvode för sitt arbete. Länsstyrelsen beslutar vilket arvode sysslomannen ska få, men det är föreningen som betalar ut det.

  • Förklaring vill varför ni behöver en syssloman.
  • Förslag på vem som ska bli syssloman och kontaktuppgifter till personen. Om ni inte har något förslag kommer Länsstyrelsen utse en syssloman.
  • Kontaktuppgifter till styrelsen, om det finns någon.
  • Kopia av aktuell medlemsförteckning med fullständiga adresser.
  • Bevittnad kopia av föreningens stadga.
  • Kopia av protokollet från den senaste föreningsstämman och det senaste konstituerande mötet.
  • Utdrag från Lantmäteriets register, på vad som finns registrerat om föreningen. Beställ utdraget på sfr@lm.se.

Om styrelsen inte kallar till föreningsstämma

Det är styrelsen som varje år ska kalla till ordinarie föreningsstämma. Om styrelsen inte gör det kan du som medlem skicka in en ansökan om att Länsstyrelsen ska utlysa föreningsstämman.

Du behöver då bestämma datum, klockslag och lokal för föreningsstämman. Kolla i stadgarna hur långt i förväg stämman måste utlysas. Tänk även på att vi har en handläggningstid för anmälan, så du behöver lägga till minst 4 veckor extra.

  • Datum, klockslag och fullständig adress till lokalen där stämman ska vara.
  • Förslag på frågor som ska tas upp på stämman.
  • Kontaktuppgifter till styrelsen.
  • Information om när ordinarie stämma hölls senast.
  • Beskrivning av vad som har hänt och hur din kommunikation med styrelsen sett ut.
  • Bevittnade kopior av föreningens stadgar.
  • Om stadgarna säger att kallelsen ska skickas till alla medlemmar behöver du som ansöker meddela om du kan dela ut kallelserna. Om Länsstyrelsen ska skicka ut kallelserna behöver vi en aktuell medlemsförteckning med fullständiga adresser. Vi kommer även ta betalt för porto.
  • Om stadgarna säger att kallelsen ska sättas upp på föreningens anslagstavlor behöver du som ansöker bekräfta att du kommer att göra detta. Vi behöver även information om antalet anslagstavlor.

Om du ansöker om kallelse till extra föreningsstämma ska du även skicka med:

  • Handlingar som visar att minst en femtedel av medlemmarna skriftligen begärt extra föreningsstämma. Stadgarna kan säga att en mindre andel behövs, och då gäller det.

Upplösning av föreningen

En samfällighetsförening kan upplösas av två skäl:

  1. Medlemmarna i föreningen vill sköta samfälligheten genom delägarförvaltning. Alla medlemmar måste vara överens om detta för att föreningen ska upplösas.
  1. Samfälligheten som ingår i föreningen tillhör inte längre fastighetsägarna. Detta sker vanligtvis om till exempel kommunen tar över ansvaret för en vägsträcka som föreningen tidigare skött.

Samfällighetsföreningens styrelse ansöker om upplösning av föreningen hos Länsstyrelsen. För att lösa upp föreningen krävs att alla skulder i föreningen är betalda, eller att alla medel som föreningen är skyldig att betala är nedsatta hos Länsstyrelsen

Mer information om samfällighetsföreningar

Lantmäteriet registrerar alla samfällighetsföreningar. De prövar också ändring av den ursprungliga förrättningen.

Om samfällighetsföreningar på Lantmäterimyndighetens webbplatslänk till annan webbplats

Riksförbundet Enskilda Vägar (REV) är en stödförening för samfällighetsföreningarnas styrelser.

Riksförbundet Enskilda Vägars webbplatslänk till annan webbplats

Villaägarnas riksförbund har information om samfällighetsföreningar och erbjuder serviceavtal.

Serviceavtal för samfällighetsföreningar på Villaägarnas riksförbunds webbplatslänk till annan webbplats

Kontakt

Länsstyrelsen Kalmar län

Besöksadress: Regeringsgatan 1, Kalmar

Telefon: 010 223 80 00