Provfiske i Jönköpings kommun 2009 och 2010

Under 2009 och 2010 provfiskade Länsstyrelsen i Jönköpings län 4 sjöar (Rocksjön, Västersjön, Skärsjön och Landsjön) i Jönköpings kommun som inte omfattades av ordinarie kalkningseffektuppföljning. Resultatet ifrån dessa provfisken presenteras i föreliggande rapport. Nätprovfiske är en väl beprövad metodik för att undersöka fiskbestånd i sjöar. Genom att använda den standardiserade metodiken (Appelberg Bergquist 1994) är det möjligt att jämföra resultatet med andra sjöar som fiskats med samma metodik. Det blir även möjligt att upptäcka förändringar i resultatet mellan olika år. Fiskbestånden fungerar som indikatorer på hur tillståndet i sjön varit en längre tid och ger en mer rättvis bild än enstaka vattenprover som endast visar ett momentanvärde.

Publikationens omslagsbild

Om publikationen

Publiceringsår:
Publikationstyp:

Ämnen:

• Djur
  • Klimat
  • Fiske
  • Miljö
  • Natur
  • Så mår miljön

För att spara eller dela denna sida, använd nedanstående länk: