Snöfall i Jönköpings länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuell vädervarning.

Oanmäld sommartillsyn enligt SoL och LSS 2009

En riskinriktad tillsyn i bostäder med särskild service och äldreboenden Semesterperioden med vikarier är en riskfaktor inom såväl äldreomsorgen som vid verkställande av insatser till personer med funktionsnedsättning. Under en period med fler vikarier än övrig tid är det extra viktigt att arbetsgivaren förvissar sig om att personalen enligt Lex Sarah vakar över att enskilda får god omvårdnad/får gott stöd och lever under trygga förhållanden enligt SoL/LSS samt anmäler allvarliga missförhållanden. Länsstyrelsen ville med tillsynen uppmärksamma om personalen har förstått innebörden av Lex Sarah. Ett annat syfte var att få en överblick av bemanning och personalens utbildning i semestertider. Vid tillsynsbesöken har även iakttagelser gjorts enligt en checklista som sammanställts i förväg.

Publikationens omslagsbild

Om publikationen

Publiceringsår:
Publikationstyp:
Rapport

Ämnen:

• Samhälle

För att spara eller dela denna sida, använd nedanstående länk:

Brittis Benzler

Hamngatan 4, Jönköping