Risk för gräsbrand i Jönköpings länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Rättssäkerheten vid ansökan om hemtjänstinsatser

Länsstyrelserna i Jönköpings, Kronobergs, Hallands, Kalmar, Blekinge och Skåne län har gemensamt granskat rättssäkerheten för enskilda i 16 kommuner i samband med att de ansöker om olika hemtjänstinsatser. Syftet har varit att uppmärksamma och påtala eventuella brister i handläggningen av ansökningar om hemtjänst för att därigenom stärka den enskildes rättssäkerhet. För att tydliggöra och definiera vilka krav som kan ställas för att tillgodose rättssäkerheten i handläggningsprocessen har sex bedömningskriterier tagits fram. Länsstyrelserna har i sin tillsyn utgått ifrån dessa kriterier, vilka dels styrt tillsynens inriktning, dels de bedömningar som respektive länsstyrelse gjort av de kommuner som granskats.

Publikationens omslagsbild

Om publikationen

Publiceringsår:
Publikationstyp:

Ämnen:

• Samhälle

För att spara eller dela denna sida, använd nedanstående länk:

Brittis Benzler

Hamngatan 4, Jönköping