Regionala miljömål för en Giftfri miljö -En jämförelse och granskning av de miljömål inom Giftfri miljö som beslutats av länsstyrelserna

I arbetet med att regionalisera det nationella miljökvalitetsmålet giftfri miljö med sina delmål har de olika länsstyrelserna valt att antingen huvudsakligen anta de nationella delmålen med vissa förändringar och tillägg eller att mer eller mindre helt formulera egna regionala mål. En del länsstyrelsen har gjort ett mellanting. Det verkar vara svårt att formulera egna mål som omfattar hela intentionen med de nationella delmålen. Däremot blir de egna målen ofta mer pedagogiska och lättare att kommunicera och driva. Att anta de nationella delmålen ger tyngd och det blir färre mål att hålla reda på. När man formulerat egna mål har man ofta tänkt på vilka åtgärder man kan göra först och därefter satt ett mål utifrån detta.

Publikationens omslagsbild

Om publikationen

Publiceringsår:
Publikationstyp:
Rapport

Ämnen:

• Klimat
  • Miljö
  • Miljömål

För att spara eller dela denna sida, använd nedanstående länk:

Brittis Benzler

Hamngatan 4, Jönköping