Kalkningar i Gnosjö kommun 2001 - 2003

I denna rapport sammanfattas och utvärderas de kalkningar som har skett under 2001 till 2003. Kalkningen i Gnosjö kommun ger överlag ett bra resultat. Den vattenkemiska måluppfyllelsen är hög. I 97 % av sjöytan och 90 % av vattendragslängden har det vattenkemiska målet varit uppfyllt under perioden. Måluppfyllelsen för biologi är lägre framförallt i vattendragen vilket drar ner den totala måluppfyllelsen. Att inte målet är uppfyllt i 11 % av sjöytan och i 31 % av vattendragslängden beror på att det tar tid för biologin att återhämta sig samt att det fortfarande kvarstår en försurningspåverkan på vattenkemin i fram för allt de mindre vattendragen. I jämförelse med utvärderingen för den förra treårsperioden har måluppfyllelsen ökat något.

Publikationens omslagsbild

Om publikationen

Publiceringsår:
Publikationstyp:

Ämnen:

• Klimat
  • Miljö
  • Vatten
  • Vattenanvändning

För att spara eller dela denna sida, använd nedanstående länk:

Brittis Benzler

Hamngatan 4, Jönköping