Digital brevlåda

Med en digital brevlåda får du post från Länsstyrelsen och andra myndigheter digitalt istället för på papper. Det är snabbt, säkert och miljövänligt.

Länsstyrelsen erbjuder digital post i vissa av våra ärenden. Du som föredrar att få din post digitalt istället för på papper kan skaffa en digital brevlåda. Det enda du behöver är e-legitimation, till exempel mobilt BankID. Med en digital brevlåda har du alltid tillgång till din post, och kan läsa den på datorn, surfplattan och mobilen. Säkerheten är högre än för vanlig e-post och papperspost.

Tjänsten är frivillig och du väljer själv vilka du vill få digital post från. Både privatpersoner och företag kan skaffa en digital brevlåda.

I dagsläget kan du få digital post från oss i dessa ärenden:

  • Ansökan om yrkesmässig överlåtelse av särskilt farliga kemiska produkter
  • Ansökan om tillstånd till transport av farligt avfall
  • Ansökan om tillstånd att strö ut aska efter avliden
  • Anmälan om transport av farligt avfall
  • Anmälan om svenskt medborgarskap
  • Beslut om återkallelse av godkännande för anställning i auktoriserat bevakningsföretag
  • Beslutsbrev och annan kommunikation gällande Jordbrukarstöd
  • Begäran om uppgifter enligt dataskyddsförordningen

Vi jobbar ständigt med att utveckla tjänsten för att kunna erbjuda digital post i fler ärenden.

Skaffa en digital brevlåda

Det finns flera digitala brevlådor att välja mellan. Den gemensamma plattformen bakom alla brevlådor heter Mina meddelanden.

Skaffa en digital brevlåda på Myndigheten för digital förvaltnings webbplatslänk till annan webbplats

Du behöver e-legitimation för att skaffa en digital brevlåda.

Om du saknar e-legitimation kan du läsa mer om hur du skaffar det på Myndigheten för digital förvaltnings webbplats om e-legitimation.

Myndigheten för digital förvaltnings webbplats om e-legitimationlänk till annan webbplats

Kontakt

Länsstyrelsen i Jönköpings län

Besöksadress: Hamngatan 4, Jönköping