Aktuella vädervarningar i Jämtlands länJust nu är det flera vädervarningar i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Kvinnor och män i Jämtlands län

Om man vägrar se bakåt och inte vågar se framåt så måste man se upp! Tage Danielssons uttryck är i hög grad relevant för jämställdhetsområdet. Det vi i dag ser som självklarheter, har ingen lång historia. 1921 fick kvinnor i Sverige rösträtt. Fram till 1981 fick kvinnor inte åka Vasaloppet. När i framtiden kan vi sanningsenligt säga att kvinnor och män har det lika? För det är just det jämställdhet gäller – hur vi har det och inte hur vi är. Jämställdhet är en demokrati och maktfråga, men även en fråga om utveckling. Det finns ett samband mellan regioners tillväxt och graden av jämställdhet. Förmågan att tillvarata och värdera kvinnors och mäns erfarenheter och kunskaper kommer allt mer att vara en strategisk fråga för länen.

Publikationens omslagsbild

Om publikationen

Publiceringsår:
Publikationstyp:
Rapport

Ämnen:

• Jämställdhet
  • Samhälle

För att spara eller dela denna sida, använd nedanstående länk:

Marita Ljung

Residensgränd 7