Publiceringsdatum:
Senast uppdaterad:
Nipängen övade strömavbrott
Den 3 december övade personalen på Nipängens äldreboende och hemtjänst på att hantera ett långvarigt strömavbrott.
Den tredje december hade adventsstämningen börjat infinna sig på Nipängens äldreboende i Ragunda kommun. Klockan var strax efter nio, det var elva minusgrader ute och SMHI hade varnat för ett kommande kraftigt snöfall.
Plötsligt blev stora delar av Bispgården mörkt: Ett omfattande strömavbrott hade drabbat området.
Öva för att bli bättre
När strömmen går, vattnet inte kommer ur kranen eller när vi inte har tillgång till vår IT är det viktigt att vi kan fortsätta vårt arbete så normalt som möjligt, utan att riskera människors och kollegornas hälsa samt säkerhet. Hur kan vi bli bättre på att hantera svåra störningar? Bland det viktigaste vi kan göra är att öva och testa, lära oss och tillsammans bli bättre förberedda.
Under övningen i Bispgården den 3 december fick Nipängens personal, från början till slut, tillsammans lösa de problem som uppstod när vardagen inte var sig lik. De lärde sig flera saker som kan ses över för att de ska bli bättre om det oväntade skulle inträffa.
Vi är som bäst när vi arbetar tillsammans
Övningen var framtagen i samarbete mellan Länsstyrelsen Jämtlands län, Ragunda kommun och Östersunds kommun. Tillsammans har parterna planerat och tagit fram en övning som så bra som möjligt kan användas i verksamheter som till vardags inte övas så mycket och som kan ha svårt att hinna med utifrån vardagens alla krav.
Övningen var en pilot och vi fick med oss mycket tillbaka från de som deltog under dagen för att förbättra upplägget. Jag är riktigt imponerad över medarbetare på Ragunda kommun, som visade ett stort engagemang att tillsammans lösa krisen och samtidigt gav många bra förslag på hur vi kan öva bättre nästa gång.
– Robin Åslund, utvecklare krisberedskap, Länsstyrelsen Jämtlands län
Jag hade den stora äran att vara åhörare vid övningen på Nipängen. Jag är djupt imponerad av medarbetarna som genomförde övningen på ett utmärkt sätt. De visade en omfattande kunskap om verksamheten och hanterade de situationer som uppstod under dagen med stort engagemang. Parterna har skapat en effektiv och lättförståelig övning som lätt kan tillämpas inom andra verksamheter.
– Jenny Krisström, kommundirektör Ragunda kommun
Vad tyckte deltagarna?
Efter övningen hade alla deltagare möjligheten att berätta vad de tyckte, här är några av deras tankar efter övning:
”En bra dag med många funderingar och tankar. Tyckte det var svårt hur man ska tänka mot hemtjänst. Och hur långt sträcker sig ansvaret?”
– Susanne Viklund, enhetschef hemtjänst
”Jag upplevde dagen som rolig, lärorik och tankeväckande ... Bra uppstyrt av länsstyrelsen och hade en intressant dag!”
– Anneli Näsström, administratör SÄBO/hemtjänst
”Jag tycker det var otroligt lärorikt, och en riktig tankeställare man inte haft innan på vad vi faktiskt måste göra i en sån här kris.”
– Sanna Mellberg, undersköterska hemtjänst
”Jag upplevde det som en givande dag med ett verklighetstroget scenario. Upplevelsen att alla deltagare ”gick igång” trots att det mesta sker sittande runt bordet. En övning där viss brist på rutiner och osäkra saker framkom, vilket är väldigt bra. Att det kommer fram nu och inte i skarpt läge ger oss chansen att arbeta proaktivt. För mig personligen som enhetschef tar jag också med mig känslan av teamets styrkor och hur bra vi kan vår verksamhet när det blir krisläge.”
– Maria Olofsson, enhetschef SÄBO
”Väldigt givande dag, vill vi gärna ha mer av. Rekommenderar att fler får öva.”
– Jeanette Nygren, undersköterska SÄBO